Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

"EXPERIENCES AND GOOD PRACTICES IN THE USE OF THE PORTFOLIO IN THE SUBJECT: COMMUNICATION AND LANGUAGE"
Set Favorite

Abstract:

Promoting quality education is the foundation for improving people's lives and achieving sustainable development, as stated in Goal 4 of the 2030 Agenda, which aims to ensure inclusive, equitable, and quality education that promotes learning opportunities for all. The above assignment requires a university professor aligned with the priorities of using active methodologies in the methodological work (TM) of the subject "Communication and Language" that contributes to the (ELL) discipline "Linguistic and Literary Studies" in the Faculty of Early Childhood Education. This is a consequence of the (TM) system of the (ELL) discipline, seeking to enhance teacher preparation and the formative learning process in an active and autonomous manner for students of the 1st CD, Plan E, in the programs that contribute to the (common core) in the Faculty of Early Childhood Education. The advantages of the Portfolio and its usefulness in the evaluation component have constituted a methodological reference in the subject "Communication and Language"; therefore, the present work aims to socialize good practices in the use of the Subject Portfolio, from offering methodological procedures for its use, as a learning and evaluation tool in the subject "Communication and Language". The results of its application for consecutive courses denote advances in the development of linguistic skills in 1st CD students of early childhood education careers, as well as in the quality of the methodological preparation of teachers in the subject and discipline.

Resumen:

Promover una educación de calidad, es la base para mejorar la vida de las personas y el desarrollo sostenible, según expresa el objetivo 4 de la Agenda 2030, dirigido a garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad, que promueva oportunidades de aprendizaje para todos. El encargo anterior demanda, un docente universitario ajustado, a prioridades de uso de las metodologías activas, en el trabajo metodológico (TM) de la asignatura ¨Comunicación y Lenguaje¨ que tributa a la disciplina (ELL) ¨Estudios Lingüísticos y Literarios¨, en la Facultad de Educación Infantil. Es consecuencia, del sistema de (TM) de la disciplina (ELL), en la búsqueda de elevar la preparación de los docentes y el proceso formativo de aprendizaje de forma activa y autónoma, en los estudiantes de 1. CD, Plan E en las carreras que tributan al (tronco común) en la facultad de Educación Infantil. Las ventajas del Portafolio y su provecho en el componente evaluación, ha constituido, un referente metodológico en la asignatura ¨Comunicación y Lenguaje¨; por lo que, el presente trabajo tiene como objetivo: Socializar buenas prácticas en el empleo del Portafolio de asignatura, a partir de ofrecer procederes metodológicos para su uso, como una herramienta de aprendizaje y evaluación en la asignatura ¨Comunicación y Lenguaje¨. Los resultados en su aplicación, por cursos consecutivos, denotan avances en el desarrollo de las habilidades lingüísticas en los estudiantes de 1.CD de las carreras de la educación infantil, así como, en la calidad de la preparación metodológica de los docentes en la asignatura y disciplina.


About The Speaker

Mavis Ramos Negrín

Mavis Ramos Negrín

Universidad Central Marta Abreu de Las Villas Flag of Cuba

Profesora y Jefa de la disciplina ¨Estudios Lingϋísticos y Literarios¨ de las carreras: Licenciatura en Educación. Primaria - Licenciatura en Educación. Preescolar - Licenciatura en Educación. Especial y Licenciatura en Educación. Logopedia. Pertenecientes a la Facultad de Educación Infantil.

Profesora además, de la asignatura Didáctica de la Lengua Española la cual tributa a la Disciplina Principal Integradora de la Carrera Licenciatura en Educación. Primaria.

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 1:30 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Mavis Ramos Negrín
Ester Lilia Rivero Pérez
Ismary del Busto Pou
Keywords
active learning
keywords: subject portfolio; procedure; evaluation
palabras clave: portafolio de asignatura; proceder; evaluación; aprendizaje activo
Documents