Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
The family, as the first socializing agent, plays a decisive role in the promotion of study habits among students. Adolescence is a stage characterized by significant physical, psychological, and social changes. Within this context, many students face challenges related to time management, motivation, and learner autonomy. This study addresses the need to prepare families to actively encourage effective study habits in adolescents.
The objective of the research was to propose a system of family education workshops aimed at promoting study habits in 7th-grade students from the Guido Fuentes Secondary School.
The methodology included theoretical methods (historical–logical, analysis–synthesis, induction–deduction), empirical methods (document analysis, observation, surveys), and statistical–mathematical methods (percentage analysis). The application of these methods enabled the identification of limitations in families’ preparation, such as insufficient definition of study norms, weak time organization, limited promotion of learner autonomy, and inadequate provision of learning spaces and resources.
The diagnostic results, combined with theoretical systematization, guided the design of a system of family education workshops with a dynamic, reflective, and participatory approach. The system is structured around five components: awareness, academic study norms, time management, learning environment and resources, and learner autonomy with family co-responsibility. The proposal is presented as a psychoeducational alternative to strengthen families’ preparation in supporting adolescents’ study habits.
La familia, como primera agencia socializadora, tiene un papel decisivo en la promoción de hábitos de estudio en los estudiantes.
La adolescencia es una etapa marcada por cambios significativos, tanto físicos, como psicológicos y sociales. En este contexto, muchos estudiantes presentan demandas vinculados a la organización del tiempo, la motivación y la autonomía en el aprendizaje. El presente trabajo parte de la necesidad de preparar a las familias para estimular hábitos de estudio en los estudiantes adolescentes.
El objetivo de la investigación fue proponer un sistema de talleres de educación familiar para la estimulación de los hábitos de estudio en los adolescentes de 7mo grado de la Secundaria Básica Guido Fuentes.
La metodología incluyó métodos teóricos (histórico–lógico, análisis–síntesis, inducción–deducción), métodos empíricos (estudio documental, observación, encuestas) y métodos estadístico–matemáticos (análisis porcentual). La aplicación de estos métodos permitió diagnosticar limitaciones en la preparación de las familias: insuficiencias en la definición de normas de estudio, en la organización del tiempo, en la promoción de la autonomía y en la facilitación de espacio y recursos para el aprendizaje.
Los resultados del diagnostico y la sistematización teórica, permitieron el diseñó del sistema de talleres de educación familiar con enfoque dinámicos, reflexivos y participativos, estructurado a partir de cinco componentes: sensibilización, normas de convivencia académica, gestión del tiempo, entorno y recursos, y autonomía con corresponsabilidad familiar. La propuesta se presenta como una alternativa psicopedagógica para la preparación de las familias en esta tarea educativa.
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Lic. Helen Torres

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