Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
The country's need to train Mechanical Engineering professionals, who can transform the sustainable economic and social environment, necessitates the development of professional skills related to innovation, such as creativity and critical thinking. The question: How to develop creativity in first-year Mechanical Engineering students? indicates the problematic situation. The objective of this work is to share experiences teaching the TRIZ method (Methodology for Inventive Problem Solving) to develop creativity and lay the foundation for developing innovation competencies in students. The essence of this work lies in the combination of teaching methods, teaching media, and a collaborative work environment, which contributes to the development of creativity and the development of competencies that foster innovation in the professional performance of mechanical engineers. A learning environment is created from a socio-constructivist approach, which fosters student motivation, as the course is developed in a competitive environment between teams. The results are presented in the Final Year Exercises, design projects that apply the TRIZ method. Engineers who master inventive problem-solving tools would be better equipped to solve problems. The TRIZ method allows students to develop creativity by applying it repeatedly throughout the remaining years of their studies, thereby developing the creativity that would allow them to transform the physical and social environment in a sustainable way.
La necesidad que tiene el país de formar profesionales de la Ingeniería Mecánica, transformadores del entorno económico-social Sostenible, hace necesario desarrollar habilidades profesionales relacionadas con la innovación, como la creatividad y el pensamiento crítico. La pregunta de: ¿Cómo desarrollar la creatividad en alumnos de primer año de la carrera de Ingeniería Mecánica?; nos indica la situación problemática. El objetivo de este trabajo, es socializar las experiencias de la enseñanza del método TRIZ (Metodología para la Solución de Problemas de Inventiva), para desarrollar la creatividad, y sentar las bases para formar competencias de innovación en los estudiantes. En la combinación de métodos didácticos, medios de enseñanzas y ambiente de trabajo colaborativo; radica la esencia de este trabajo, que tributa al desarrollo de la creatividad, y formar competencias que propicien la innovación en el desempeño profesional del ingeniero mecánico. Se crea un ambiente de aprendizaje desde un enfoque socio-constructivista, que propicia la motivación en los estudiantes, pues el curso se desarrolla en un ambiente competitivo entre equipos. Como resultados se defienden en Ejercicios de Culminación de estudios, trabajos de Diseño, donde fue aplicada el Método TRIZ. El ingeniero que domine herramientas para solucionar problemas inventivos, estaría en mejores condiciones para solucionar problemas. El método TRIZ, permite a los alumnos desarrollar la creatividad, aplicando el método repetidamente durante los años restantes de la carrera, y de esta forma desarrollar la creatividad, que le permitiría transformar el ambiente físico y social que le rodea, de forma sostenible.
About The Speaker
Prof. Carlos Rafael Hernández Fuentes

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