Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Improving the tourism professional: A path towards inclusion, equality and accessibility
Set Favorite

•    Problem: In the current context of Cuba and the transformations taking place in its tourism sector, it is crucial to develop strategies that ensure full access and enjoyment of all tourism resources and attractions. There is a contradiction between the need for tourism professionals trained in accessible tourism and the lack of knowledge development regarding disabilities and the qualities needed to promote service quality with a customer-focused approach encompassing all diversities.
•    Objective: To determine the theoretical and methodological foundations that support the professional development of tourism specialists in accessible tourism.
•    Methodology: The study adopts a qualitative approach, focused on systematizing the reviewed literature. It employs analytical-synthetic, inductive-deductive, and documentary review methods.
•    Results and Discussion: The bibliographic research helped define key concepts and implications related to accessible tourism, though no conceptual consensus was reached, representing a significant theoretical gap. The analysis of Cuba’s context reveals insufficient training among tourism personnel regarding how to interact with and assist people with disabilities.
•    Conclusions: The theoretical and methodological foundations supporting accessible tourism encourage the inclusion of people with special needs in different tourism modalities. However, Cuba’s professional development programs for tourism do not incorporate training on this specific tourism approach.

•    Problemática: En el contexto que vive Cuba y las transformaciones que experimenta el turismo, resulta de vital importancia trazar estrategias, para brindar acceso y disfrute pleno en todos sus recursos y atractivos turísticos. Existen contradicciones entre la necesidad de profesionales de turismo preparados en el turismo accesible y las carencias en cuanto al desarrollo de conocimientos en materia de discapacidad y de cualidades que promuevan la calidad del servicio con enfoque de cliente en toda su diversidad.
•    Objetivo: Determinar los fundamentos teóricos metodológicos que sustentan la superación de los profesionales del turismo sobre turismo accesible.
•    Metodología: El estudio se declara con un enfoque cualitativo orientado a la sistematización de la bibliografía consultada. Se centra en el empleo de los métodos analítico-sintético, inductivo-deductivo y revisión documental.
•    Resultados y discusión: La investigación bibliográfica permitió definir los principales conceptos e implicaciones relacionadas con el turismo accesible, aunque no se llega a un consenso conceptual, lo que representa un vacío teórico importante. El análisis del contexto en Cuba arroja que existe una insuficiente preparación del personal del turismo respecto a cómo interactuar y tratar a las personas con discapacidad.
•    Conclusiones: Los fundamentos teóricos metodológicos, que sustentan el turismo accesible, incentivan la inclusión en diferentes modalidades turísticas de aquellas personas con necesidades especiales. Los sistemas de superación para el turismo, concebidos en Cuba, no tienen en cuenta la preparación en temas relacionados con esta modalidad turística.

About The Speaker

Asdrubal Martínez Ruiz

Asdrubal Martínez Ruiz

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 11:45 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Asdrubal Martínez Ruiz
Dr. C. Alicia de la Concepción Alfonso Serafín
Dr. C. Raúl González Peña
Keywords
accesibilidad turística
formación en turismo
inclusive tourism policies
políticas turísticas inclusivas
tourism accessibility
tourism education
Documents