Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Inclusive Education of children with intellectual disabilities through extracurricular activities by using English and French
Set Favorite

One of the most significant challenges for universities worldwide is advancing the Sustainable Development Goals (SDGs) of the 2030 Agenda. In this context, contributing to their fulfillment through inclusive education is critically important. Thus, this article aims to promote inclusive education through extracurricular and community activities that foster SDGs, using English and French as foreign languages. This proposal explores and documents innovations and contributions in this field, considering its developmental context, assessing its impact on the teaching-learning process, and examining teacher perceptions. Furthermore, the methods employed identified challenges and solutions in teaching languages to children with special educational needs, a largely unexplored territory in this study's context. The research employs action-research methodology, combining qualitative and quantitative procedures while establishing a dialectical unity across knowledge levels..

Uno de los desafíos más significativos para las universidades del mundo es fomentar los objetivos de desarrollo sostenible (ODS) de la Agenda 2030. En este sentido la necesidad de aportar al cumplimiento de los mismos a través de la educación inclusiva es de suma importancia en el contexto actual, por ello el objetivo de este artículo es contribuir a una educación inclusiva a través de actividades extraescolares y comunitarias que fomenten los ODS utilizando el inglés y francés como lenguas extranjeras. En el desarrollo de esta propuesta se han explorado y descrito innovaciones y aportes en esta área tomando en cuenta el contexto de desarrollo de la misma, evaluado su impacto en el proceso de enseñanza-aprendizaje y considerado la percepción docente de la misma. Además, a través de los diferentes métodos empleados se han podido identificar desafíos y soluciones en la enseñanza de idiomas a niños con necesidades educativas especiales, lo cual es un terreno casi inexplorado en el lugar donde se lleva a desarrollado este estudio. La presente investigación se lleva a cabo a través de la investigación-acción. Durante el proceso se combinan procedimientos cualitativos y cuantitativos y se establece la unidad dialéctica entre los niveles del conocimiento.

About The Speaker

Roxana Padrón

Roxana Padrón

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 23, 2025 8:30 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Roxana Padrón
Keywords
community project
discapacidad intelectual
educación inclusiva
foreign languages
inclusive education
intellectual disabilities
lenguas extranjeras
objetivos de desarrollo sostenible (ods)
proyecto comunitario
sustainable development goals (sdg)
Documents