Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Informatic creative learning on teachers training
Set Favorite

Issue: The training of computer science teachers is of particular importance in the policies and strategies at the country level that will be implemented in the coming years. A professional who understands computer processes, studies their teaching in school and community must have a creative learning of this science. This will allow him/her to meet the objectives that the country will assign him/her in terms of the informatization of society. However, the conceptualization of creative learning of informatics in teacher training is not clearly defined in the literature consulted so far.
Objective(s): To define creative learning in informatics with its dimensions, indicators and measurement criteria as well as forms of evaluation.

Methodology: The fundamental method is the documentary analysis that allows the search, selection and analysis of selected documents based on a set of inclusion and exclusion criteria.
Results and discussion: The main result of the paper is the definition of the variable creative learning of computer science in the training of computer science teachers as a subjective configuration in which its dimensions, indicators and measurement criteria are established. Assuming it as a subjective configuration allows analyzing it as a multifactorial process, in which subjective senses constantly emanate that are integrated in subjective configurations determined by those dominant senses.
Conclusions: Creative learning of computer science is a subjective configuration composed of three dominant subjective senses that allow it to group other senses. It is a configuration that is structured through the students' performance during their learning of these technologies.

Problemática: La formación de profesores de informática reviste especial importancia en las políticas y estrategias a nivel de país que se aplicarán en los próximos años. Un profesional que comprenda los procesos informáticos, estudie su enseñanza en la escuela y comunidad debe poseer un aprendizaje creativo de esta ciencia. Ello le permitirá cumplir los objetivos que el país le asignará en cuanto a la informatización de la sociedad. Sin embargo, la conceptualización del aprendizaje creativo de la informática en la formación de profesores no está claramente definido en la literatura consultada hasta el momento.
Objetivo(s): Definir el aprendizaje creativo de la informática con sus dimensiones, indicadores y criterios de medida así como las formas de evaluación.
Metodología: El método fundamental es el análisis documental que permite la búsqueda, selección y análisis de documentos seleccionados a partir de un conjunto de criterios de inclusión y exclusión.
Resultados y discusión: El principal resultado de la ponencia es la definición de la variable aprendizaje creativo de la informática en la formación de profesores de informática como una configuración subjetiva en la que se establecen sus dimensiones, indicadores y criterios de medida. Asumirla como una configuración subjetiva permite analizarla como un proceso multifactorial, en el que constantemente emanan sentidos subjetivos que se integran en configuraciones subjetivas determinadas por aquellos sentidos dominantes.
Conclusiones: El aprendizaje creativo de la informática es una configuración subjetiva compuesta por tres sentidos subjetivos dominantes que le permiten agrupar otros sentidos. Es una configuración que se estructura a través de la actuación de los estudiantes durante su aprendizaje de esas tecnologías.

About The Speaker

Walfredo González Hernández

Dr. Walfredo González Hernández

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 3:40 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Dr. Walfredo González Hernández
Marcos Abel Prada Cabrera
Keywords
aprendizaje creativo
aprendizaje creativo de la informática
aprendizaje creativo de la informática en profesores
creative learning
informatics creative learning
teachers informatic creative learning
Documents