Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

INNOVATIVE PROJECTION OF THE PRACTICE OF THE PROFESSION TO EVALUATE THE COMPLETION OF STUDY.
Set Favorite

Abstract:
The objective of this work is to disseminate best practices within the Bachelor of Education program in Primary Education, Faculty of Early Childhood Education, Marta Abreu Central University, Las Villas. This program aims to promote innovative approaches to professional development as a means of evaluating completion of studies, thereby contributing to improving the quality of graduate teaching. Theoretical methods used for bibliographical and empirical studies, such as document review, interviews, observation, and analysis of the work's output, identified strengths and weaknesses. This allowed for a redesign of the teaching-methodological preparation of the faculty members of the program and its organizational levels, in response to the demands of the Third Improvement of the National Education System. It is concluded that: Teachers in this program must adopt pedagogical and reflective approaches, develop skills for directing the teaching-learning process, and implement updated strategies that enable them to take on challenges in preparing students for professional development. Practicing their profession with an innovative approach allows students to integrate knowledge and develop research and professional skills from different sciences to solve professional problems in a creative, participatory, and reflective manner, while promoting autonomy and best educational practices upon completion of their studies.

El trabajo tiene como objetivo: Socializar las buenas prácticas de la carrera Licenciatura en Educación. Primaria de la Facultad Educación Infantil en la Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas, para el logro de una  proyección innovadora del ejercicio de la profesión, como tipo de evaluación de la culminación de estudio, lo que contribuye al perfeccionamiento de la calidad del egresado. Durante su desarrollo se emplearon métodos teóricos para el estudio bibliográfico y empíricos como la revisión de documentos, entrevista,  observación, y  análisis del producto de la actividad donde se constataron fortalezas y debilidades que permitieron el rediseño de la preparación docente-metodológica del claustro que integra el colectivo de carrera y sus niveles organizativos, atendiendo a las exigencias del III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Se concluye que: Los profesores del colectivo de la carrera deben asumir enfoques pedagógicos, reflexivos, desarrollar habilidades  para la dirección del proceso de enseñanza- aprendizaje  así como: instrumentar  estrategias  actualizadas que les permitan  asumir retos en la  preparación de los estudiantes para el ejercicio de la profesión. El ejercicio de la profesión con una proyección innovadora permite a los estudiantes, la integración de conocimientos, el desarrollo de habilidades investigativas y profesionales de las diferentes ciencias para la solución de problemas profesionales de manera creativa, participativa  y reflexiva donde se promueva la autonomía y las mejores prácticas educativas en su culminación de estudio.

About The Speaker

Elsy Fuentes Garí

Dr. Elsy Fuentes Garí

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 22, 2025 9:20 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Dr. Elsy Fuentes Garí
Keywords
innovative approach; faculty preparation; professional practice; assessment; career
proyección innovadora; preparación; ejercicio de la profesión; evaluación; carrera
Documents