Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Integrating Theory and Practice: Challenges and Needs in Chilean Science Education
Set Favorite

Science education faces the challenge of moving beyond the mere theoretical transmission of content, promoting an active, experiential, and reality-connected learning process. Limiting science teaching solely to theory not only restricts deep understanding but also means losing the opportunity for science to be experienced as what it truly is: a process of knowledge construction through observation, experimentation, and reasoning. This study aims to analyze the benefits and limitations of science education in the Chilean school system, focusing on the tension between an exclusively theoretical approach and the need to incorporate meaningful experimental practices. To this end, a narrative review of national and international literature on science teaching was conducted, complemented by an exploratory study based on surveys applied to teachers and students from basic and secondary education across various regions of Chile. In Chilean classrooms, there remains a strong tendency to teach science through textbooks and memorization, resulting in students who reproduce concepts without understanding phenomena or developing critical thinking. The need for linking theory and practice to achieve meaningful teaching-learning processes and life skills is evident. Incorporating practice—whether through experiments, projects, inquiries, or fieldwork—allows students to question, make mistakes, and construct relevant learning, strengthening their autonomy and ability to apply knowledge. Overcoming this challenge is essential to forming critical, autonomous citizens prepared to face the challenges of their environment.

La enseñanza de las ciencias enfrenta el desafío de avanzar promoviendo una educación activa, experiencial y conectada con la realidad. Limitar la docencia de las ciencias únicamente a la teoría no solo restringe la comprensión profunda, sino que implica perder la oportunidad de que la ciencia sea vivida como lo que realmente es: un proceso de construcción de conocimientos a través de la observación, la experimentación y el razonamiento. El presente trabajo tiene como propósito analizar los beneficios y limitaciones de la enseñanza de las ciencias en el sistema escolar chileno, enfocándose en la tensión entre el abordaje exclusivamente teórico y la necesidad de incorporar prácticas experimentales significativas. Para ello, se realizó una revisión narrativa de literatura nacional e internacional sobre didáctica de las ciencias, complementada con un estudio exploratorio mediante encuestas aplicadas a docentes y estudiantes de educación básica y media en distintas regiones de Chile. En las aulas chilenas, persiste una fuerte tendencia a enseñar ciencias desde los textos y la memorización, lo que genera estudiantes que reproducen conceptos sin comprender los fenómenos ni desarrollar pensamiento crítico. Se constata la necesidad del vínculo teoría-práctica para un proceso de enseñanza-aprendizaje significativo y para la vida. Incorporar la práctica, ya sea mediante experimentos, proyectos, indagaciones o trabajo en terreno, permite que los estudiantes cuestionen, se equivoquen y construyan aprendizajes relevantes, fortaleciendo su autonomía y su capacidad de aplicar el conocimiento. Superar este desafío es fundamental para formar ciudadanos críticos, autónomos y preparados para los desafíos del entorno.

About The Speaker

Felipe Miranda

Felipe Miranda

Magnus Magíster Flag of Chile

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 3:50 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Felipe Miranda
Keywords
aprendizaje significativo
autonomía estudiantil
chilean education
critical thinking.
educación chilena
enseñanza de las ciencias
meaningful learning
pensamiento crítico.
science teaching
student autonomy
teoría y práctica
theory and practice
Documents