Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Linguistic imperialism and professional identity in future foreign language educators: an antihegemonic proposal
Set Favorite

This paper aims at designning a system of lessons and activities focused on enhancing professional identity among Non-University Teacher Education Crash Course students through awareness of linguistic imperialism.

 A mixed methods approach was employed, involving a population of third-year students from the non-university teacher education crash course at Manuel Ascunce Domenech Pedagogical School. The sample consisted of 25 students. Data collection techniques included interviews with professors and students, surveys, participant observation, and document analysis.

The needs assessment confirmed that students exhibit significant limitations in knowledge and critical reflection regarding linguistic imperialism and its impact on professional identity, despite showing a favorable attitude toward valuing their mother tongue and linguistic diversity.

These findings highlight the necessity of incorporating critical awareness of linguistic imperialism into teacher education programs to strengthen professional identity and promote cultural and linguistic diversity.


Esta ponencia tiene como objetivo diseñar un sistema de clases y actividades enfocadas a fortalecer la identidad profesional de los estudiantes del Curso Intensivo de Formación Docente No Universitaria mediante el desarrollo de la conciencia sobre el imperialismo lingüístico.

Se empleó un enfoque de investigación mixta, con una población de estudiantes de tercer año del curso intensivo de formación docente no universitaria en la Escuela Pedagógica Manuel Ascunce Domenech. La muestra estuvo constituida por 25 estudiantes. Las técnicas de recolección de datos incluyeron entrevistas a profesores y estudiantes, encuestas, observación participante y análisis de documentos.

La evaluación de necesidades confirmó que los estudiantes presentan limitaciones significativas en el conocimiento y la reflexión crítica sobre el imperialismo lingüístico y que esto impacta en la identidad profesional, a pesar de mostrar una actitud favorable hacia la valoración de la lengua materna y la diversidad lingüística.

Estos hallazgos resaltan la necesidad de incorporar la conciencia crítica sobre el imperialismo lingüístico en los programas de formación docente para fortalecer la identidad profesional y promover la diversidad cultural y lingüística.


About The Speaker

Diana Rosa Morales Rumbaut

Dr. Diana Rosa Morales Rumbaut

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
English (US)
October 21, 2025 2:0 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Dr. Diana Rosa Morales Rumbaut
Luis Alberto Alonso Peraza
MsC. Sirelda García Cabrera
Keywords
identidad
identity
imperialiamo
imperialism
linguistics
linguística
Documents