Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Literacy in the age of AI: challenges and issues surrounding reading on screen.
Set Favorite

Problem: The relationship between technology and childhood has been widely debated in recent years, especially since the advent of mobile devices in homes and educational institutions. At the same time, the rapid development of artificial intelligence and its rapid inclusion in everyday life and learning processes are substantially changing the educational context. We ask ourselves how children approach these same processes, from early literacy to comprehensive reading on screen.
Objective: This research aims to produce scientific knowledge from a contextualized perspective in schools in the city of Córdoba in order to: 1) propose activities, digital fiction pieces, and AI tools that promote the best development of reading comprehension in digital environments from the perspective of digital inclusion; 2) consolidate existing institutional links and promote new ones between educational institutions and the scientific group, 3) contribute to the design of a participatory diagnosis for public policies that improve the relationship between children and access to technology. 
Methodology: The methodological design of the research project is qualitative, and its main object of study is screen reading practices and the incorporation of AI for reading comprehension. Eight groups of eight 8/9-year-old children (third grade) from four schools in Córdoba will be formed. With ethical safeguards as a priority, we ensure that we have the consent of the children's parents and/or guardians. Their digital reading practice was observed and their comprehension was evaluated, as well as the incorporation of AIs to improve reading comprehension.
Results and discussion: The results show a need for critical reflection and the gradual incorporation of generative AI into the didactic development of classes. 
Conclusions: The development of this research project contributes to the consolidation of the research team we recently formed to generate studies on issues and knowledge about education, reading, and technology.

Problemática: La relación entre la tecnología y las infancias ha alcanzado un amplio debate en los últimos años, especialmente a partir de la incidencia de los dispositivos móviles en los hogares e instituciones educativas. A su vez el acelerado desarrollo de las Inteligencias Artificiales, su rápida inclusión en la vida cotidiana y en los procesos de aprendizaje modifican sustancialmente el contexto educativo. Nos preguntamos cómo abordan las infancias estos mismos procesos, desde la alfabetización temprana y la lectura comprensiva en el soporte pantalla.  
Objetivo: En esta investigación se espera producir conocimiento científico desde una perspectiva contextualizada en escuelas de la ciudad de Córdoba para: 1) proponer actividades, piezas de ficción digital y herramientas de IA que promuevan el mejor desarrollo de la comprensión lectora en entornos digitales desde la perspectiva de la inclusión digital, 2) consolidar articulaciones institucionales ya existentes y promover otras novedosas, entre instituciones educativas y el grupo científico, 3) aportar al diseño de un diagnóstico participativo para políticas públicas que permitan mejorar las relaciones entre infancia y acceso a la tecnología. 
Metodología: El diseño metodológico del proyecto de investigación es cualitativo y su principal objeto de estudio son las prácticas de lectura en pantalla y la incorporación de IAs para la lectocomprensión. Se conformarán 8 grupos de 8 niños de 8/9 años (tercer grado), de 4 escuelas de Córdoba. Teniendo como prioridad el resguardo ético, nos aseguramos de contar con el consentimiento de padre, madre y/o tutor de los niños. Se observó su práctica de lectura digital y se evaluó su comprensión, así como la incorporación de IAs para la mejora de la lectura comprensiva
Resultados y discusión: Los resultados evidencian una necesidad de reflexión crítica e incorporación paulatina de IA generativa en el desarrollo didáctico de las clases. 
Conclusiones: El desarrollo de este proyecto de investigación aporta al afianzamiento del equipo de investigación que recientemente conformamos para generar estudios de problemáticas y conocimiento sobre educación, lectura y tecnología.

About The Speaker

Melisa Maina

Dra. Melisa Maina

Universidad Blas Pascal Flag of Argentina

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 1:45 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Dra. Melisa Maina
Alvaro Colazo
Keywords
alfabetización.
educacion
educación
ia
literacy
Documents