Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Management of practicum through a distinctive and innovative virtual learning environment
Set Favorite

 Problem: The use and implementation of new technologies in the current era has revolutionized knowledge worldwide, particularly in the educational system. The advising and systematic evaluation of the actions of students pursuing a Bachelor's Degree in Foreign Language Education during their practicum has been difficult due to most of them being located in their home municipalities. This situation has negatively impacted their motivation and professional development
Objective(s): To share accumulated experiences over several academic years in implementing motivating and innovative activities within the practicum using new technologies in a virtual learning environment from a developmental and creative approach.
Methodology: The action research design was followed. The following methods were used: historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction, document analysis, observation, teacher's journal, interview, and triangulation.
Results and Discussion: The initial proposal included redesigning the content and activities to be carried out during the practicum period, as well as changes in the physical space for interaction between students and both instructors and peers. The introduced changes transformed the way knowledge and student learning were managed, resulting in improved academic, research, and professional outcomes.
Conclusions: The virtualization of the students´ practicum and the integration of new technologies is a viable alternative that requires continuous pedagogical and organizational redesign to ensure its effectiveness and positively influence the training of future professionals.


 Problemática: El uso e implementación de las nuevas tecnologías en la época actual ha revolucionado el conocimiento a nivel mundial pero principalmente el sistema educativo. El asesoramiento y evaluación sistemática del accionar de los estudiantes de la Licenciatura en Educación en Lenguas Extrajeras durante el componente laboral ha sido difícil por estar la mayoría ubicados en sus municipios de residencia. Situación que ha repercutido de forma negativa en  su motivación y desarrollo profesional.
•    Objetivo(s): Socializar experiencias acumuladas durante varios cursos escolares en la implementación de actividades motivantes e innovadoras en el componente laboral utilizando las nuevas tecnologías en un entorno virtual de aprendizaje desde un enfoque desarrollador y creativo
Metodología: Se siguió el diseño de la investigación acción. Se utilizaron los siguientes métodos: histórico-lógico, análisis -síntesis, inducción –deducción, análisis de documentos, observación, diario del profesor, entrevista y la triangulación. 
Resultados y discusión: La propuesta inicial comprendía el rediseño del  contenido y de  las actividades a realizar en el componente laboral, así como cambios en el espacio físico de interacción del estudiante con el docente y con otros estudiantes. Los cambios introducidos permitieron transformar la manera de gestionar el conocimiento y el aprendizaje de los estudiantes lo que trajo como consecuencia mejores resultados en lo académico, investigativo y laboral. 
Conclusiones: La virtualización de la práctica laboral y la integración de las nuevas tecnologías es una alternativa viable, que requiere de un rediseño pedagógico y organizacional permanente para garantizar su efectividad e influir de forma positiva en la formación del futuro profesional. 


About The Speaker

Deyse Matilde Fernández González

MsC. Deyse Matilde Fernández González

Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas Flag of Cuba


Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 20, 2025 4:25 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
MsC. Deyse Matilde Fernández González
MSc. Eliona Grisel More Rojas
Keywords
ambiente de aprendizaje
entorno virtual
integración tecnológica
learning environment
practicum
práctica profesional
technological integration
virtualization
Documents