Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
The rapid development of Information and Communication Technologies requires educational processes to constantly update their resources and development methods. Therefore, interactive digital educational resources occupy a relevant position within new educational trends. The present research aims to develop a methodology for the design and creation of interactive digital educational resources in the Defense Preparation discipline. Studies are systematized to define the theoretical and methodological frameworks for interactive digital educational resources, interaction and interactivity as core aspects of current educational processes, as well as some methodologies for the design and creation of educational resources with positive results. The research approach is mixed, combining quantitative and qualitative methods. In addition, the questionnaire technique was used to validate the proposal using expert criteria. A methodology consisting of three stages is proposed: Preparation, Design, and Creation are conceived as a set of actions and procedures that allow for achieving the proposed objectives. A practical contribution is highlighted by the availability of a methodology for the design and creation of interactive digital educational resources for the teaching-learning process of the Defense Preparation discipline, validated by five experts from the University of Computer Sciences.
El elevado desarrollo alcanzado por las Tecnologías de la Información y la Comunicación, impone a los procesos educativos una actualización constante de sus medios y vías de desarrollo, razón por la que los recursos educativos digitales interactivos ocupan un puesto relevante dentro de las nuevas tendencias de la educación. La presente investigación se propone como objetivo: Elaborar una metodología para el diseño y creación de recursos educativos digitales interactivos en la disciplina Preparación para la Defensa. Se sistematizan estudios que permiten definir los referentes teóricos metodológicos sobre los recursos educativos digitales interactivos, la interacción e interactividad como aspectos medulares de los procesos educativos actuales, así como algunas metodologías para el diseño y creación de recursos educativos con resultados positivos. El enfoque de la investigación es mixto, combinando los métodos cuantitativos y cualitativos. Además, se empleó la técnica del cuestionario para validar por criterio de expertos la propuesta que se realiza. Se propone una metodología que consta de tres etapas: Preparación, Diseño y Creación que se conciben con un conjunto de acciones y procedimientos que permiten alcanzar los objetivos propuestos. Se destaca como contribución práctica la disponibilidad de una metodología para el diseño y creación de recursos educativos digitales interactivos para el proceso de enseñanza aprendizaje de las asignaturas de la disciplina Preparación para la Defensa validada por 5 expertos de la Universidad de las Ciencias Informáticas.
About The Speaker
MsC. Kimany Fernández Santos

Máster en Educación Virtual. Profesor Asistente en la Universidad de La Habana y la Universidad de las Ciencias Informáticas. Profesor en la Escuela Nacional de Teatro.
Discussion