Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Monitoring and evaluation of the impact of postgraduate programs for their sustainable development
Set Favorite

Problem: Monitoring and evaluating the impact of graduate programs and their impact
on teachers' professional performance is a current challenge, and was therefore the
focus of this research.
Objective: To propose a theoretical and methodological approach for monitoring and
evaluating the impact of graduate programs.
Methodology: An intervention methodology was used that allowed for the
differentiation of monitoring and evaluation processes, their interrelationships, and
integration. Various methods were employed to collect and process information, such as
group interviews, observation, activity recording, triangulation by source, and expert
judgment. The following methods were used: analytical-synthetic, inductive-deductive,
ascending from the abstract to the concrete, a systems-modeling approach, and
percentage analysis.
Results and discussion: The theoretical and methodological approach to monitoring
and evaluating the impacts of postgraduate programs takes into account the differences
and complementarities between monitoring and evaluation processes, as well as their
practical implementation through postgraduate program management, in a way that
promotes quality and sustainable development.
Conclusions: The theoretical and methodological approach allows for impact
measurement with a rigorous assessment of quality by gathering relevant information
V Convención Científica Internacional UCLV 2025
Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas
on the professional and social spheres involved, which constitutes an essential
reference for perfecting improvement plans for each program. Among the program's
distinctive features are its flexibility and systemic nature.

Problemática: El monitoreo y la evaluación del impacto de los programas de posgrado
y su repercusión en el desempeño profesional de los docentes representa un reto en la
actualidad por lo que constituyó centro de atención de esta investigación
Objetivo: Proponer una concepción teórica metodológica para el monitoreo y la
evaluación del impacto de los programas de posgrado.
Metodología: Se empleó una metodología de intervención que permitió distinguir los
procesos, de monitoreo y evaluación, sus interrelaciones e integración. Se emplearon
diversos métodos de recopilación y de procesamiento de la información. tales como:
entrevista grupal, observación, registro de la actividad, la triangulación por fuentes y el
criterio de especialistas. Los métodos analítico- sintético, inductivo-deductivo, ascenso
de lo abstracto a lo concreto, enfoque de sistema modelación y el análisis porcentual.
Resultados y discusión: La concepción teórico- metodológica para el monitoreo y
evaluación de los impactos de los programas de posgrado que toma en cuenta las
diferencias y la complementación entre los procesos de monitoreo y evaluación, así
como su concreción en la práctica desde la gestión de los programas de posgrado de
manera que favorece la calidad y el desarrollo sostenible de estos.
Conclusiones: La concepción teórico-metodológica, proporciona la medición de los
impactos con una rigurosa apreciación de la calidad al acopiar información relevante,
sobre los ámbitos profesional y social implicados, que constituye referente esencial para
perfeccionar los planes de mejora de cada una de las ediciones del programa. Entre los
rasgos distintivos se revela la flexibilidad y el carácter de sistema.

About The Speaker

Mercedes Alipia Carrera Morales

Mercedes Alipia Carrera Morales

UCLV Flag of Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular del Centro de Estudios de Educación

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 20, 2025 4:25 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Mercedes Alipia Carrera Morales
Keywords
posgrado; evaluación; acreditación; monitoreo; impacto
postgraduate; evaluation; accreditation; monitoring; impact.
Documents