Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
This study addresses the challenges of traditional English vocabulary teaching in the Cuban context, focusing on 12th-grade students at Ernesto Guevara Exact Sciences Preuniversity Institute in Villa Clara province, where there is a recognized need for innovative methods that meet current educational demands. A multimodal approach was implemented, integrating text, image, sound, and movement, enabling students to achieve more meaningful and contextualized learning aligned with 21st-century skills such as effective communication, critical thinking, and digital competence. The qualitative action research included multimodal didactic activities using technological and artistic resources, with data collected through participant observation, interviews, and analysis of student projects. Results showed a significant increase in vocabulary acquisition and retention, as well as greater motivation and autonomy in learning. The study concludes that the multimodal approach is relevant and effective in the Cuban context, recommending its continued implementation and teacher training in these methodologies to maximize its benefits.
El presente estudio aborda la problemática de la enseñanza tradicional del vocabulario en inglés como lengua extranjera en el contexto cubano, específicamente en el Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas “Ernesto Guevara” en la provincia de Villa Clara, donde se reconoce la necesidad de métodos innovadores que respondan a los retos educativos actuales. Se implementó un enfoque multimodal que integra texto, imagen, sonido y movimiento, permitiendo a los estudiantes de 12º grado desarrollar un aprendizaje más significativo y contextualizado, alineado con las competencias del siglo XXI como la comunicación efectiva, el pensamiento crítico y la competencia digital. La investigación, de tipo cualitativo-acción, incluyó actividades didácticas multimodales con recursos tecnológicos y artísticos, y la recolección de datos se realizó mediante observación participante, entrevistas y análisis de proyectos estudiantiles. Los resultados evidenciaron un aumento significativo en la adquisición y retención del vocabulario, así como una mayor motivación y autonomía en el aprendizaje. Se concluye que el enfoque multimodal es pertinente y efectivo en el contexto cubano, recomendándose su implementación continua y la formación docente en estas metodologías para maximizar sus beneficios.
About The Speaker
Lic. Yanior Valdés Torres

Discussion