Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
• Problem: Despite the existence of oral language assessment tests, a language assessment instrument tailored to the diagnosis and developmental needs of children with Down syndrome is needed. This should facilitate the design and redesign of more individualized interventions.
• Objective(s): To present the initial results of the creation and validation process of the oral language assessment test. Down Granada (TELODG).
• Methodology: It is based on a review of current literature and the authors' professional experience. The content is validated and refined using the criteria of five experts and a pilot test administered to children with Down syndrome (purposive probability sampling).
• Results and discussion: Analysis of the experts' criteria regarding the clarity, coherence, and relevance of the content of each section and item in the test led to the refinement of task statements and the refinement of the phonologically assessed words, based on criteria of accuracy and frequency of use. Administration of the test to 12 children with Down syndrome in Granada allowed for the identification and correction of problems with understanding and writing the instrument.
• Conclusions: The content of a language assessment test was created and validated, taking into account the developmental characteristics of individuals with Down syndrome between the ages of 3 and 15. It is structured in two levels, with four sections and items that measure the components of language, including prosody.
• Problemática: A pesar de la existencia de pruebas para evaluar el lenguaje oral se requiere de un instrumento que evalúe el lenguaje de los niños con síndrome de Down, con ajuste al diagnóstico y demandas del desarrollo. Este deberá favorecer el diseño y rediseño de intervenciones más individualizadas.
• Objetivo(s): exponer los primeros resultados del proceso de creación y validación del test de evaluación del lenguaje oral. Down Granada (TELODG)
• Metodología: Se parte del estudio de la bibliografía actualizada y de la experiencia profesional de los autores. En la validación de su contenido y perfeccionamiento se emplea el criterio de 5 expertos y una prueba piloto aplicada a niños con síndrome de Down (muestreo probabilístico intencional).
• Resultados y discusión: el análisis de los criterios de los expertos en relación a: la claridad, coherencia y relevancia del contenido de cada apartado e ítems de la prueba, favoreció el perfeccionamiento de los enunciados de las tareas y la depuración de las palabras evaluadas en fonología, a partir de criterios de precisión y frecuencia de uso. La administración del test a 12 niños en Down Granada permitió la identificación y corrección de problemas de comprensión y redacción del instrumento.
• Conclusiones: se crea y valida el contenido de un test que evalúa el lenguaje considerando las particularidades del desarrollo de las personas con síndrome de Down entre los 3 y 15 años de edad. Se estructura en dos niveles, con 4 apartados e ítems que miden los componentes del lenguaje, incluyendo la prosodia.
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Dra. Tamara Beatriz Hernández Ortega

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