Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
The presentation addresses the professional development of Mathematics teachers in using Geogebra software for the topic "Second-Degree Curves. Conic Sections," which is fundamental for the study of future geometric concepts. This work is part of the project "The Performance of Professionals Teaching Mathematics Content in Educational Institutions."
Its objective is to demonstrate to teachers, during their training, the advantages of Geogebra software in the methodological treatment of the ellipse and hyperbola, as an alternative for teaching conic sections. The predominant methodology is the qualitative approach, using a sample of ten Mathematics teachers from the municipality of Santa Clara. Document analysis, observation, and interviews were applied to identify existing difficulties in the teaching-learning process of conic sections.
Teacher training sessions were developed, applying concepts, propositions, and procedures that facilitate the use of Geogebra software. Professional development constitutes an essential process for improving teachers' professional performance under the conditions of the III Educational Improvement Program. The results obtained can be assessed as notably satisfactory, according to feedback from the participating teachers.
La ponencia trata la superación profesional del profesor de Matemática para el uso del software Geogebra en el contenido “Curvas de Segundo Grado. Secciones cónicas”, fundamental para el estudio de futuros contenidos geométricos. Este trabajo forma parte del proyecto “El desempeño del profesional que imparte el contenido de la matemática en las instituciones educativas”. Tiene como objetivo demostrar en la preparación de los docentes las ventajas del software Geogebra en el tratamiento metodológico de la elipse y de la hipérbola, como alternativa para el contenido de la enseñanza de las secciones cónicas. La metodología que predomina es el enfoque cualitativo en una muestra de diez profesores de Matemática del municipio de Santa Clara. Se aplicó el análisis documental, la observación y la entrevista para constatar las dificultades existentes en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los contenidos de las secciones cónicas. Se desarrolló en la preparación de los docentes donde se aplicó conceptos, proposiciones y procedimientos que facilita la utilización del software Geogebra. La superación constituye un proceso esencial para el mejoramiento del desempeño profesional de los docentes en las condiciones del III Perfeccionamiento educacional. Los resultados obtenidos se pueden calificar de notoriamente satisfactoria, según las opiniones emitidas por los cursistas.
About The Speaker
M. Sc. Joaquín Suárez Salvador

Discussion