Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Professional development to promote the creation and publication of scientific articles in the Nicaraguan university context
Set Favorite

Research is an essential function of higher education and has encouraged the production and publication of scientific articles for local and regional development. The objective of this manuscript is to analyze professional development as a foundation that promotes the creation and dissemination of scientific output. The methodology consisted of a systematic and analytical literature review, through which conceptual and methodological contributions were examined regarding professional development, continuous training, and the communication of scientific results.

Search criteria were established using keywords combined with Boolean operators “and” and “or,” across academic databases such as Latindex, Dialnet, Google Scholar, SciELO, and the Regional Online Information System for Scientific Journals of Latin America. Regulatory frameworks and national strategies from Nicaragua’s education sector were also incorporated.

The results reveal progress in educational policies and strategic guidelines aimed at teacher training, but they also show limitations such as the low production of scientific articles, the limited presence of faculty in academic networks, and the weak institutionalization of research support within universities.

The conclusion highlights that professional development is a key factor in strengthening the research culture in higher education, although mechanisms that promote greater faculty scientific participation still need to be consolidated.


La investigación constituye una función esencial de la educación superior y ha incentivado la producción y publicación de artículos científicos para el desarrollo local y regional. El objetivo del manuscrito es analizar la superación profesional como base que fomenta la elaboración y difusión de producción científica. La metodología consistió en una revisión bibliográfica de tipo sistemático y analítico, mediante la cual se examinaron aportes conceptuales y metodológicos sobre la superación profesional, formación continua y la comunicación de resultados científicos. Se establecieron criterios de búsqueda con palabras clave combinadas mediante operadores booleanos “and” y “or”, en bases de datos académicas como Latindex, Dialnet, Google Académico, SciELO y el Sistema Regional de Información en línea para Revistas Científicas de América Latina. Se incorporaron también marcos normativos y estrategias nacionales del ámbito educativo de Nicaragua. Los resultados revelan avances en políticas educativas y ejes estratégicos orientados a la formación docente, pero también evidencian limitaciones como la baja producción de artículos científicos, la escasa presencia de los docentes en redes académicas y la débil institucionalización del acompañamiento investigativo en las universidades. La conclusión destaca que la superación profesional es un factor clave para fortalecer la cultura investigativa en la educación superior, aunque aún se requiere consolidar mecanismos que promuevan una mayor participación científica docente.

About The Speaker

Norma Urbina

Norma Urbina

UCN Flag of Nicaragua

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 2:10 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Norma Urbina
Keywords
cultura científica
educación superior.
educational research
formación docente
higher education
investigación educativa
professional development
scientific culture
superación profesional
teacher training
Documents