Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Professional guidance for construction careers from a perspective of sustainable development
Set Favorite

Career guidance strengthens the university's relationship with the community. It is a process of information and counseling that will help students make career choices based on an assessment of their abilities and interests in pre-university education. The lack of motivation among young people when entering the Civil Engineering, Hydraulic Engineering, and Architecture programs at the Marta Abreu Central University of Las Villas, along with their lack of experience in the profession, constitutes a problem in this work. This is the result of a research project aimed at improving the quality of admission to these programs and, through the teaching-learning process, enhancing the development of competent professionals by providing career guidance through the curriculum and the educational strategy of the years. During the development of the research, a diagnosis was made through the application of tools and techniques in the programs and in upper secondary education, which allowed us to identify the deficiencies in students' career guidance at both levels of education. The research developed teaching materials and career guidance activities, which contributed to sustainable development and local learning in these careers by promoting inclusive learning.

La orientación profesional robustece la relación de la universidad con la comunidad, es un   proceso de información y asesoramiento que va ayudar a los estudiantes a realizar una elección laboral de acuerdo con la evaluación de sus capacidades e intereses en la enseñanza preuniversitaria. La falta de motivación que presentan los jóvenes  al  ingresar en las carreras de Ingeniería Civil, Ingeniería Hidráulica y  Arquitectura de la Universidad Central Marta Abreu de Las Villas  y la inexperiencia en la profesión constituyen una problemática en el trabajo, resultado de un proyecto de investigación, que tiene como objetivo   elevar la calidad del ingreso a estas carreras y potenciar a través del proceso de enseñanza aprendizaje la formación de un profesional competente, mediante la orientación profesional a través del currículo y la estrategia educativa de los años. En el desarrollo de la investigación se realizó un diagnóstico, mediante la aplicación de instrumentos y técnicas en las carreras y en la Enseñanza Media Superior, que permitieron   establecer las insuficiencias de los estudiantes hacia la orientación para la carrera, en ambos niveles de enseñanza. En la investigación se confeccionaron materiales didácticos y actividades en la orientación profesional lo que contribuyó al desarrollo sostenible y a un aprendizaje a escala local en estas carreras, al favorecer   un aprendizaje integrador.   

About The Speaker

Bernardo Omar González Morales

MsC. Bernardo Omar González Morales

UCLV Flag of Cuba


Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 20, 2025 4:5 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
MsC. Bernardo Omar González Morales
MsC. Yasel Valdes Alonso
Armando Juan Velázquez Rangel
Keywords
: orientación profesional
aprendizaje
career guidance
desarrollo sostenible
learning
project
proyecto
sustainable development
Documents