Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Promotion of Sustainable Development Goals in teenagers and elders from FRENGLISH and IPELE projects.
Set Favorite

Sustainable Development and its 17 Objectives posited by the United Nations on its 2030 Agenda are highly relevant themes nowadays and everyone should have a basic knowledge about them and their practical implications in their lives. However, it exists a large number of people, including students and elders, that have never heard about this topic. One of these Objectives is centered in achieving Quality Education, which is not possible without paying attention to these groups and their needs of instruction. With the aim to get adults and students informed and aware about Sustainable Development, this research has been based in theoretical and empirical methods as document analysis, interviews and surveys, in order to acquire the necessary data to process and act in consequence. The partial or none knowledge about the Agenda and its objectives by students and elders in Santa Clara required Foreign Languages undergraduate students from UCLV Pedagogical campus to plan and put in practice some communitarian activities through their curricular projects FRENGLISH and IPELE. Resulting in comfortable and profitable exchanges for all participants, students and third age people were more prepared in global issues and instructed in basic English and French structures. Throughout language any topic can be shared with respect maintaining interest and motivation in the audience.

El Desarrollo Sostenible y sus 17 Objetivos propuestos por las Naciones Unidas en la Agenda 2030 son temas de gran relevancia en la actualidad, y todos deberían tener un conocimiento básico sobre ellos y sus implicaciones prácticas en la vida cotidiana. Sin embargo, existe un gran número de personas, incluyendo estudiantes y adultos mayores de Santa Clara, que nunca han oído hablar sobre este tema. Uno de estos Objetivos se centra en lograr una Educación de Calidad, lo cual no es posible sin prestar atención a estos grupos y sus necesidades de instrucción. Con el objetivo de informar y concienciar a adultos y estudiantes sobre el Desarrollo Sostenible, esta investigación se ha basado en métodos teóricos y empíricos como el análisis de documentos, entrevistas y encuestas, con el fin de adquirir los datos necesarios para procesar y actuar en consecuencia. El conocimiento parcial o inexistente sobre la Agenda y sus objetivos por parte de estudiantes y adultos mayores en Santa Clara requirió que estudiantes de la carrera de Lenguas Extranjeras del campus pedagógico de la UCLV planificaran y pusieran en práctica actividades comunitarias a través de sus proyectos curriculares FRENGLISH e IPELE. Como resultado de estos intercambios, cómodos y provechosos para todos los participantes, tanto los estudiantes como las personas de la tercera edad quedaron más preparados en temas globales e instruidos en estructuras básicas del inglés y el francés. A través del lenguaje, cualquier tema puede ser compartido con respeto, manteniendo el interés y la motivación.

About The Speaker

Orestes Fernández Martínez

Orestes Fernández Martínez

UCLV Flag of Cuba

Estudio Lenguas Extranjeras en la sede pedagógica "Félix Varela" de la UCLV, pertenezco al Grupo de Trabajo Científico Estudiantil "FERNGLISH in action" y al Movimiento de Alumnos Ayudantes.

Discussion

Practical Info
English (US)
October 21, 2025 12:5 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Orestes Fernández Martínez
Diego E. Rodríguez Pérez
Osdany Rodríguez Mantilla
MSc. Grisel E. Moré Rojas
Keywords
equitable; inclusion; affordable; renewable.
equitativo; inclusión; asequible; renovable.
Documents