Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Public Communication of Science as a contribution to science diplomacy in higher education. Reflection from a situated perspective
Set Favorite

Problem: The growing internationalization of scientific knowledge in the field of higher education requires a rethinking of traditional frameworks of academic cooperation. In this context, current education models face the challenge of consolidating themselves as spaces for strategic interaction between universities, governments and social actors, but they often lack effective mechanisms for the visibility and legitimization of knowledge.

Objective(s): Demonstrate how public communication of science can favor the development of transnational education initiatives and enhance science diplomacy actions in international academic networks.

Methodology: The study presented here is of the theoretical-interpretative type based on the documentary review of academic literature, institutional reports and recent works of international organizations such as UNESCO-IESALC, S4D4C and indexed scientific journals.

Results and discussion: Three articulating axes will be presented: (1) transnational education as a vehicle for mobility and institutional cooperation; (2) science diplomacy as a strategy for international academic positioning; and (3) the public communication of science as a tool to strengthen the social appropriation of knowledge, facilitate institutional transparency and enable new alliances. It is observed that a well-implemented CPC reinforces the legitimacy and sustainability of transnational actions.

Conclusions: The articulation between science diplomacy and public communication of science allows an internationalization of education aimed at the fulfillment of the SDGs. Strengthening these interactions means positioning universities as key actors in global knowledge scenarios.



Problemática: La creciente internacionalización del conocimiento científico en el ámbito de la educación superior requiere repensar los marcos tradicionales de cooperación académica. En este contexto, los modelos de educación actuales enfrentan el reto de consolidarse como espacios de interacción estratégica entre universidades, gobiernos y actores sociales, pero carecen frecuentemente de mecanismos eficaces para la visibilización y legitimación del conocimiento.

Objetivo(s): Demostrar cómo la comunicación pública de la ciencia puede favorecer el desarrollo de iniciativas de educación transnacional y potenciar las acciones de diplomacia científica en redes académicas internacionales.

Metodología: El estudio aquí presentado es del tipo teórico-interpretativo basado en la revisión documental de literatura académica, informes institucionales y trabajos recientes de organismos internacionales como UNESCO-IESALC, S4D4C y revistas científicas indexadas.

Resultados y discusión: Se expondrán tres ejes articuladores: (1) la educación transnacional como vehículo de movilidad y cooperación institucional; (2) la diplomacia científica como estrategia de posicionamiento académico internacional; y (3) la comunicación pública de la ciencia como herramienta para fortalecer la apropiación social del conocimiento, facilitar la transparencia institucional y habilitar nuevas alianzas. Se observa que una CPC bien implementada refuerza la legitimidad y sostenibilidad de las acciones transnacionales.

Conclusiones: La articulación entre diplomacia científica y comunicación pública de la ciencia permite una internacionalización de la educación orientada al cumplimiento de los ODS. Fortalecer estas interacciones supone posicionar a las universidades como actores clave en los escenarios globales del conocimiento.

About The Speaker

Maria Gabriela Dignani

Maria Gabriela Dignani

UBP Flag of Argentina

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 20, 2025 4:0 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Maria Gabriela Dignani
Yamila Ferreyra
Keywords
ciencia y tecnología – comunicación publica de la ciencia – diplomacia científica – educación superior universitaria
science and technology – public communication of science – science diplomacy – university higher education
Documents