Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Socio-emotional effects of migration on children in Ecuador
Set Favorite

The affectations socioemocionales like consequence of the migration impact significantly in the development of the children and girls in the school context in Ecuador. This study is centered in systematizing the theoretical and methodological foundations related in how these affectations influence in the self-esteem and the academic yield of the migrant students. The used methodology is a descriptive study that systematizes the recent academic literature that analyzes articles that approach the emotional consequences of the migration in the education, until conforming a sample of 26 excellent studies. The results indicate that the migrant children usually face emotional challenges as anxiety, I eradicate, estigmatización, what can affect their school yield and their attitude toward the learning. However, it is observed that the educational support and psicosocial, when it is implemented appropriately, not single improvement their academic acting, but rather it contributes to strengthen their self-esteem. When receiving an inclusive and sensitive educational environment, the migrant students can develop a more positive autoimagen, what is vital for their motivation and emotional well-being. Therefore, the affectations derived socioemocionales of the migration have a significant impact in the students of primary teaching. To implement adapted support strategies is essential to help these children to overcome their difficulties, because it contributes to their emotional, academic development and it foments a positive attitude in their educational experience.     

Las afectaciones socioemocionales como consecuencia de la migración impactan significativamente en el desarrollo de los niños y niñas en el contexto escolar en Ecuador. Este estudio se centra en sistematizar los fundamentos teóricos y metodológicos relacionados en cómo estas afectaciones influyen en la autoestima y el rendimiento académico de los estudiantes migrantes. La metodología empleada es un estudio descriptivo que sistematiza la literatura académica reciente, que analiza artículos que abordan las consecuencias emocionales de la migración en la educación, hasta conformar una muestra de 26 estudios relevantes. Los resultados indican que los niños migrantes suelen enfrentar desafíos emocionales como ansiedad, desarraigo, estigmatización, lo que puede afectar su rendimiento escolar y su actitud hacia el aprendizaje. Sin embargo, se observa que el apoyo educativo y psicosocial, cuando se implementa adecuadamente, no solo mejora su desempeño académico, sino que contribuye a fortalecer su autoestima. Al recibir un entorno educativo inclusivo y sensible, los estudiantes migrantes pueden desarrollar una autoimagen más positiva, lo que resulta vital para su motivación y bienestar emocional. Por tanto, las afectaciones socioemocionales derivadas de la migración tienen un impacto significativo en los estudiantes de enseñanza primaria. Implementar estrategias de apoyo adecuadas es esencial para ayudar a estos niños a superar sus dificultades, pues contribuye a su desarrollo emocional, académico y fomenta una actitud positiva en su experiencia educativa.   

About The Speaker

TATIANA LIZETTE PAEZ SAAVEDRA

TATIANA LIZETTE PAEZ SAAVEDRA

Ministerio de Relaciones Exteriores de Ecuador Flag of Ecuador

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 11:55 AM
15 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
TATIANA LIZETTE PAEZ SAAVEDRA
Keywords
afectaciones socioemocionales
affectations socioemocionales
children
migración
migration
niños
Documents