Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Socioemotional Skills in the Teaching-Learning Process of Mathematics in Nicaraguan Secondary Education
Set Favorite

In secondary school, mathematics is essential for developing students' logical thinking and problem-solving skills; its content is essential for their future academic or professional careers. However, teaching mathematics in secondary education faces challenges that transcend the cognitive domain. In Nicaragua, the "Project for Friendly Mathematics Learning in Secondary Education" (NICAMATE) is being implemented. This is a powerful tool for developing life skills, helping students solve complex problems more easily and using mathematical reasoning to be critical, analytical, and practical. However, students struggle with the emotional motivational aspect of the subject.

Various studies point to the development of socio-emotional skills in the teaching-learning process because they foster a positive classroom environment, improve students' motivation and confidence, reduce subject-related anxiety, and facilitate collaboration and meaningful learning. Authors such as Durlak et al. (2011) and CASEL (2020) have shown that socio-emotional skills such as self-regulation, empathy, perseverance, and responsible decision-making positively influence students' academic performance and attitudes toward mathematics.

 In the classroom, these skills foster confidence, reduce anxiety, and promote active participation, especially in problem-solving, collaborative work, and argumentation. This paper aims to systematize the theoretical precepts regarding socioemotional skills in the teaching-learning process of mathematics in Nicaraguan secondary education.


En la secundaria, la Matemática es fundamental para desarrollar en los escolares el pensamiento lógico y la resolución de problemas, sus contenidos son básicos para su futura labor académica o profesional. Sin embargo, la enseñanza de la Matemática en la educación secundaria enfrenta desafíos que trascienden el dominio cognitivo. En Nicaragua se implementa el “Proyecto para el Aprendizaje Amigable de Matemática en Educación Secundaria” (NICAMATE) una herramienta potente para desarrollar habilidades para la vida, que ayuda a resolver problemas complejos con mayor facilidad y cuenta con un razonamiento matemático para ser crítico, analítico y práctico. Aun así, los escolares presentan dificultades en la esfera motivacional afectiva hacia la asignatura.

Diversos estudios apuntan al desarrollo de habilidades socioemocionales en el proceso de enseñanza aprendizaje porque fomentan un ambiente de aula positivo, mejoran la motivación y la confianza de los estudiantes, reducen la ansiedad ante la materia, facilitan la colaboración y el aprendizaje significativo. Autores como Durlak et al. (2011) y CASEL (2020) han demostrado que habilidades socioemocionales como: la autorregulación, la empatía, la perseverancia y la toma de decisiones responsable, influyen positivamente en el rendimiento académico y en la actitud de los estudiantes hacia las matemáticas.

En el aula, estas habilidades favorecen la confianza, reducen la ansiedad y promueven una participación activa, especialmente en la resolución de problemas, el trabajo colaborativo y la argumentación. El presente trabajo tiene como objetivo sistematizar los preceptos teóricos sobre las habilidades socioemocionales en el proceso enseñanza aprendizaje de las matemáticas en secundaria nicaragüense.


About The Speaker

Francisco José Fitoria Alvarado

Dr. Francisco José Fitoria Alvarado

UNAN Flag of Nicaragua


Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 4:0 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Dr. Francisco José Fitoria Alvarado
Keywords
aprendizaje.
enseñanzas
habilidades socioemocionales
learning.
matemática
mathematics
socio-emotional skills
teaching
Documents