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IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Statistical literacy shown by students while solving a problem scope of a business partner.
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Last summer, two of the authors named were certified as official coaches by the District C institute, C for coach. This institution is dedicated to training teachers to coach secondary and high school students in solving professional business problems of private companies or government entities. District C's methodological approach is based on a structured cycle of collaborative work, aimed at helping students, within an estimated period of eight to ten weeks, generate viable solutions to the problem initially issued by the representative of the entity assigned to the school.

A distinctive feature of District C's approach is the use of unique and strategically designed pedagogical tools to strengthen teamwork, foster intentional collaboration, and guide students in generating effective and contextualized solutions. These tools are geared toward developing key skills such as effective communication, collaborative decision-making, adaptability to feedback, and action-oriented critical thinking. These are areas of development for a statistical literacy, a fundamental focus of this work. Their approach is teamship and the implementation of tools to enhance the solution seeking process.

This project was implemented in the STEM class (Science, Technology, Engineering, and Mathematics), an essential area for developing logical thinking, decision-making, the use of statistical tools, and the connection between school and the challenges of the work environment. The participating students had prior training in Statistics, which represented a fundamental resource in formulating well rounded solutions to the problem scope.

As an extension of the Statistics course, this educational intervention helped strengthen students' skills in statistical literacy, understood as the ability to collect, understand, analyze, interpret, and communicate information critically and effectively. The combination of acquired statistical skills and the District C approach facilitated a comprehensive approach to the problem from an interdisciplinary, collaborative, and results-oriented perspective.

This paper documents the authors' experience implementing the District C approach and its contribution to the gradual development of a statistical literacy, as well as to strengthening the link between academic training and the demands of the workplace. Finally, it highlights how, through the integration of prior knowledge, collaborative work, flexibility, acceptance of diverse contributions from team members, and feedback from coaches, the students achieved an advanced level of statistical understanding and, as a result, generated impactful solutions for their assigned organization, demonstrating a visible competency in statistical literacy.

Durante el verano de 2024, dos de los autores de este trabajo fueron certificados como entrenadores oficiales por la organización District C (en español, Distrito C, donde la letra "C" hace referencia al término Coach, es decir, entrenador). Esta institución se dedica a capacitar a docentes para que entrenen a estudiantes de nivel secundario y preparatoria en la resolución de problemas reales planteados por empresas privadas o entidades gubernamentales. El enfoque metodológico de District C se fundamenta en un ciclo estructurado de trabajo colaborativo, orientado a que los estudiantes, en un periodo estimado de ocho a diez semanas, generen soluciones viables al problema inicialmente planteado por el representante de la entidad asignada al centro educativo.

Una característica distintiva del enfoque de District C es el uso de herramientas pedagógicas peculiares y estratégicamente diseñadas para fortalecer el trabajo en equipo, fomentar la colaboración intencional y guiar a los estudiantes en la generación de soluciones eficaces y contextualizadas. Estas herramientas están orientadas al desarrollo de habilidades clave como la comunicación efectiva, la toma de decisiones colaborativas, la adaptabilidad ante la retroalimentación y el pensamiento crítico orientado a la acción, siendo estas áreas de desarrollo para una cultura estadística, eje fundamental de este trabajo.

Este proyecto se implementó en el contexto de una asignatura STEM (acrónimo en inglés de Ciencia, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas), área esencial para el desarrollo del pensamiento lógico, la toma de decisiones informadas, el uso de herramientas estadísticas y la vinculación entre el aprendizaje académico y los retos del entorno profesional. Los estudiantes participantes contaban con formación previa en Estadística, lo cual representó un recurso fundamental en la formulación de soluciones fundamentadas y prácticas ante los desafíos planteados.

Como extensión del curso de Estadística, esta intervención educativa permitió fortalecer en los estudiantes una cultura estadística robusta, entendida como la capacidad para recopilar, comprender, analizar, interpretar y comunicar información cuantitativa de forma crítica y efectiva. La combinación entre las competencias estadísticas adquiridas y el enfoque estructurado de District C facilitó el abordaje integral del problema desde una perspectiva interdisciplinaria, colaborativa y orientada a resultados.

El presente trabajo documenta la experiencia de los autores en la implementación del enfoque de District C y su contribución al desarrollo gradual de una cultura estadística, así como al fortalecimiento del vínculo entre la formación académica y las exigencias del mundo laboral. Finalmente, se destaca cómo, mediante la integración de conocimientos previos, el trabajo colaborativo, la flexibilidad, la aceptación de aportes diversos de miembros del equipo y la retroalimentación de los entrenadores, los estudiantes alcanzaron un nivel avanzado de comprensión estadística y generaron como resultado, soluciones de impacto a la entidad asignada mostrando una visible competencia de la cultura estadística.


About The Speaker

Osvaldo Rodriguez Bueno

MsC. Osvaldo Rodriguez Bueno

Pine Forge Academy Flag of United States

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 4:25 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
MsC. Osvaldo Rodriguez Bueno
MsC. Andrea Francis
Dr. Guillermo Soler Rodriguez
Dra. Yusimi Guerra Veliz
Keywords
business partner
cultura estadística
district c
distrito de entrenamiento
entidad
herramientas
problem scope
problema profesional
statistical literacy
teamship
tools
trabajo en equipo
Documents