Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
• Problem: This paper addresses the issue of inclusive education at the university level, a fundamental goal for the development of equitable societies. In Nicaragua, this principle is supported by the National Strategy for Education in all its Modalities "Blessings and Victories" 2024-2026, and the National Plan for the Fight against Poverty and for Human Development 2022-2026. The University of Managua, in its Institutional Educational Model, declares values such as inclusion and equity, and recognizes and values the diversity of individuals as an opportunity for the enrichment of society. This is all based on a teaching-learning process based on a socio-constructivist approach.
• Objective(s): Disseminate the Strategy for Inclusive Education at UdeM
• Methodology: The study used a mixed methodological approach, employing documentary analysis, participant observation, interviews, surveys, and focus group discussions.
• Results and discussion: The main results show a Strategy that promotes three fundamental pillars: physical and academic accessibility for people with disabilities through infrastructure and materials adaptations, teacher training through workshops and courses, and personalized student support through tutoring. The results are evident in the retention and graduation rates of students with disabilities in the nine programs offered at the university.
• Conclusions: Although challenges remain in achieving optimal inclusive education, this experience demonstrates that the coordination between national regulations and institutional practices is key to advancing toward inclusive higher education, in line with the Sustainable Development Goals of the 2030 Agenda.
• Problemática: El presente trabajo responde a la problemática de la educación inclusiva en la universidad, meta fundamental en el desarrollo de sociedades equitativas. En Nicaragua este principio se sustenta en la Estrategia Nacional de Educación en todas sus Modalidades “Bendiciones y Victorias” 2024-2026, y el Plan Nacional de Lucha contra la Pobreza y para el Desarrollo Humano 2022 – 2026. La Universidad de Managua, en su Modelo Educativo Institucional declara valores como la inclusión y la equidad, se reconoce y valora la diversidad de las personas como oportunidad para el enriquecimiento de la sociedad, todo ello basado en un proceso de enseñanza aprendizaje desde el enfoque socio constructivista.
• Objetivo(s): Socializar la Estrategia para la educación inclusiva en la UdeM
• Metodología: Para el estudio, con un enfoque metodológico mixto, se empleó el análisis documental, la observación participante, entrevistas, encuestas y el grupo focal de discusión.
• Resultados y discusión: Como principal resultado se exhibe una Estrategia que promueve tres ejes fundamentales: la accesibilidad física y académica de las personas con discapacidad con adecuaciones en infraestructura y materiales, la capacitación docente mediante talleres y cursos y el acompañamiento estudiantil personalizado a través de tutorías. Los resultados se evidencian en la permanencia y egreso de estudiantes con discapacidad en las nueve carreras que se estudian en la universidad.
• Conclusiones: Aunque aún existen retos para conseguir una educación inclusiva óptima, esta experiencia evidencia que la articulación entre normativas nacionales y las prácticas institucionales es clave para avanzar hacia una educación superior inclusiva, en línea con los Objetivos de Desarrollo Sostenible de la Agenda 2030.
About The Speaker
Silvia Elena Valle Areas

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