Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
Vocabulary is both a longing and a goal in language learning for many learners. Vocabulary is the set of words a person masters or uses in everyday conversations, pertaining to the use of a region, a specific activity, or a given semantic field. Therefore, language teachers and linguists have emphasized their teaching. Students from group 3, 10th grade at Pre- University "Andrés Cuevas" have difficulties in English vocabulary, lack of vocabulary to communicate. Vocabulary is necessary to express meaning and utilize receptive (listening and reading) and productive (speaking and writing) skills. The main objective is to build up a proposal of activities to systematize English vocabulary in tenth-grade students in Pre-University "Andrés Cuevas". To address this objective, a qualitative methodology was used, specifically the action research design. The following scientific methods were used, analytic-synthetic, historical-logical, inductive deductive, system approach, document analysis, observation (participant) analysis of students´ outcome, in-depth-interview, document compilation and triangulation. A comprehensive review of the existing literature on vocabulary teaching and its importance in learning English was conducted. The author designed activities taking advantage of the new trends that stimulate students` thinking and creativity. This research assumes that appropriate use of vocabulary in English is a highly relevant tool in the education of high school students, as it lets them face the challenges of globalized education easier.
El vocabulario, es añoranza y meta en el aprendizaje del idioma por muchos aprendices. El vocabulario es un conjunto de palabras que domina una persona o que utiliza en sus conversaciones cotidianas, pertenecientes al uso de una región, a una actividad determinada o un campo semántico dado. Es por ello que los profesores de idiomas y lingüistas han hecho hincapié en su enseñanza. El vocabulario es necesario para expresar significado y utilizar las habilidades receptivas (escuchar y leer) y productivas (hablar y escribir). El objetivo principal de este trabajo se basa en construir una propuesta de actividades para sistematizar el vocabulario en el idioma inglés en estudiantes de décimo grado del Pre- Universitario Andrés Cuevas. Para abordar el objetivo planteado, se empleó una metodología cualitativa, específicamente el diseño de la investigación acción. Se emplearon los siguientes métodos científicos: analítico-sintético, histórico-lógico, inductivo-deductivo y sistémico estructural. Métodos de nivel empírico: análisis de documentos, observación (participante), análisis del producto de la actividad, entrevista en profundidad, recopilación de documentos y triangulación. Se realizó una revisión exhaustiva de la literatura existente sobre la enseñanza del vocabulario y su importancia en el aprendizaje del inglés. Fueron diseñadas actividades a partir de nuevas tendencias que estimulan el pensamiento y la creatividad en los alumnos. Esta investigación asume que el uso correcto del vocabulario es una herramienta de gran relevancia en la formación de estudiantes del bachillerato, ya que potencian el aprendizaje del inglés, preparándolos para enfrentar los desafíos de una enseñanza globalizada.
About The Speaker
Jorge Felix Broche Ladron de Guevara

Discussion