Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Task system for developing information skills in the Bachelor's Degree in Primary Education.
Set Favorite

Information skills for navigating websites, searching, organizing, evaluating sources, communicating, and using information critically and ethically in a digital environment are among the goals of training higher education professionals. The diagnosis has shown that the work submitted by students during their Bachelor of Primary Education program lacks variety in authors, critiques, different perspectives, relevance, and credibility of the information. This negatively impacts timely decision-making due to a lack of knowledge of where to find information and how to apply it in different contexts to solve problems more efficiently. This research is directed in this direction, with the objective of developing a system of tasks that contributes to developing information skills for scientific research among students of the Bachelor of Primary Education program at the "Hermanos Saíz Montes de Oca" Municipal University Center in Consolación del Sur. Methods such as historical-logical, analysis and synthesis, induction-deduction, modeling, system approach, systematization, systemic-structural, documentary analysis, survey and interview were used, which allowed to systematize the theoretical methodological referents that support information skills in students and arrive at the foundations of the system and its elaboration that contributed from the process to direct actions in the development of the skill in pursuit of obtaining better results.

Las habilidades informacionales para la navegación por los sitios de internet, la búsqueda, organización, evaluación de fuentes, comunicación y uso de la información de manera crítica y ética en un entorno digitales uno de los propósitos que se tiene en la formación de los profesionales de la educación superior. Se ha evidenciado en el diagnóstico realizado que los trabajos presentados por los estudiantes durante la formación en la carrera de Licenciatura en Educación Primaria carecen de variedades en autores, críticas, diferentes posiciones, relevancia y credibilidad de la información, lo cual influye de manera negativa en la toma de decisión oportuna por no saber dónde encontrar información y cómo aplicarla en diferentes contextos para resolver problemas de manera más eficiente. Hacia esa dirección se dirige la presente investigación que tiene como objetivo elaborar un sistema de tareas que contribuya a la formación de habilidades informacionales para la investigación científica en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Primaria del Centro Universitario Municipal "Hermanos Saíz Montes de Oca" de Consolación del Sur. Se utilizaron métodos como el histórico-lógico, análisis y síntesis, inducción-deducción, modelación, enfoque de sistema, sistematización, el sistémico-estructural, el análisis documental, la encuesta y la entrevista que permitieron sistematizar los referentes teóricos metodológicos que sustentan las habilidades informacionales en los estudiantes y arribar a los fundamentos del sistema y la elaboración del mismo que contribuyó desde el proceso a dirigir acciones en el desarrollo de la habilidad en post de obtener mejores resultados.

About The Speaker

Yosvany Medina Carbó

Yosvany Medina Carbó

UPR Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 2:10 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Yosvany Medina Carbó
Keywords
alfabetización informacional; formación; formación de docentes de primaria; habilidad; información científica.
information literacy; training; primary school teacher training; skill; scientific information.
Documents