Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

The challenge of the sciences teacher in the face of the advance of artificial intelligence
Set Favorite

This is a work of reflection on the role of teachers, in the face of the impetuous advance of new technologies, especially Artificial intelligence. The proposal that I will make in this brief article will be, about how the challenge should be faced in the face of this new tool, which can be seen as a way to replace the teacher, or simply remove him from the central place in the teaching-learning process that the teacher has, and I believe, in an even more relevant way, within this new context. I estimate that, without underestimating the challenge of working with new technologies, it is evident that they change rapidly, and it is necessary to keep up, lest we be left behind in front of our students; however, the scientifical laws that govern the nature functioning, and whose teaching is the "hard core" of our teaching task, do not change. It is then that we must work on a sense of education and to a lesser extent on information, which is available on any electronic device that students use with absolute familiarity. The other pillar of scientific education for the new citizen that we are educating and training can be found with the use of two tools, perhaps not widely used: the history and epistemology of Science. In other words, and as a conclusion, to give the teaching of sciences in high school and pre-university a profile that is not only scientific but also humanistic. This paper will develop the ways and criteria for how to use these tools.

Es este un trabajo de reflexión, acerca del rol docente frente al avance impetuoso de las nuevas tecnologías, en especial, de la Inteligencia Artificial. El planteo que haré en este breve artículo, será acerca de cómo se debería afrontar el desafío frente a esta novedosa herramienta, que puede ser vista como una forma de reemplazar al docente, o simplemente correrlo del lugar central en el proceso de enseñanza aprendizaje que el docente tiene, y creo, de una manera más relevante aún, dentro de este nuevo contexto. Estimo que, sin subestimar el desafío que implica trabajar con las nuevas tecnologías, se advierte que estas, cambian rápidamente, y es necesario actualizarse, so pena de quedar rezagados frente a nuestros discípulos; pero las leyes científicas que rigen el actuar de la naturaleza, y cuya enseñanza es “el núcleo duro” de nuestra tarea docente, no cambian. Es entonces que debemos trabajar en un sentido de formación y en menor medida de información, la cual está disponible en cualquier dispositivo electrónico que usan los alumnos con absoluta familiaridad. El otro pilar de una formación científica para el nuevo ciudadano que estamos educando y formando, podemos hallarla con el uso de dos herramientas, quizás no muy usadas: la historia y la epistemología de la Ciencia. En otras palabras, y como conclusión, darle a la enseñanza de las ciencias en la escuela secundaria y preuniversitaria, un perfil no solo científico, sino también humanista. En este trabajo se desarrollará las maneras y criterios de cómo usar estas herramientas.

About The Speaker

Jorge Luis Contreras Vidal

Dr. Jorge Luis Contreras Vidal

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 20, 2025 3:20 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Vicente Menéndez
Dr. Jorge Luis Contreras Vidal
Keywords
artificial intelligence
challenges teachers
desafíos docentes
epistemology
epistemología
historia de la ciencia
history of science
inteligencia artificial
news technologies
nuevas tecnologías
Documents