Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

The Encounter Class in the blended learning of immunology for students of Pharmaceutical Sciences
Set Favorite

Problem. The teaching-learning process demands new organizational forms such as Encounter class. The Bachelor's Degree in Pharmaceutical Sciences has a professional training model characterized by curricular flexibility and a comprehensive approach. The blended learning modality requires ensuring self-preparation of students accordance with the model. Objective. The structural and methodological design of a typical Encounter class was developed to guarantee cognitive independence in the teaching of immunology. Methodology. A prototype Encounter class was developed, structured in three parts (P1-Feedback, P2-Information, P3-Orientation). P1 was organized into: clarification of previous content, monitoring and evaluation of independent work with the construction of conceptual maps, and linking it to the new topic. P2 was constructed with problem situations to motivate the topic, guide the objective, and provide essential aspects of the new content. Audiovisual materials were used as educational resources, exercises, and verification of explanations. P3 was completed with guidance for independent work, the distribution of the study guide, and guidelines for the next meeting. Results and discussion. Methodological classes were given to guide program instructors on the structural and methodological specifics of this organizational approach. The implementation of the prototype enhanced independent learning and greater integration of course content. Conclusions. The Encounter Class can be flexible in its structure, but it has key elements such as the concept of the in-person meeting, the study guide, and self-preparation, which determine the student's cognitive independence and success.

Problemática. El proceso enseñanza-aprendizaje demanda nuevas formas organizativas como la clase encuentro. La Licenciatura en Ciencias Farmacéuticas, posee un modelo de formación profesional caracterizado por la flexibilidad curricular y el enfoque integral. La modalidad de estudio semipresencial, requiere asegurar la autopreparación de los estudiantes, acorde al modelo. Objetivo. El diseño estructural y metodológico de una Clase Encuentro tipo, para garantizar la independencia cognoscitiva en la enseñanza de la inmunología. Metodología. Se elaboró un prototipo de encuentro presencial, estructurado en tres partes (P1-Retroalimentación, P2-Información, P3-Orientación). La P1 organizada en: puntualización del contenido anterior, control y evaluación del trabajo independiente con la construcción de mapas conceptuales y vinculación con el nuevo tema. La P2 se construyó con situaciones problémicas para la motivación del tema, orientación del objetivo, aspectos esenciales del nuevo contenido, utilizando audiovisuales como recursos educativos, ejercitación y comprobación de lo explicado. La P3 se resolvió con la orientación del trabajo independiente, la entrega de la guía de estudio y las orientaciones del próximo encuentro. Resultados y discusión. Se impartieron clases metodológicas para orientar a docentes de la carrera sobre las particularidades estructurales y metodológicas de esta forma organizativa del proceso. La aplicación del prototipo potenció el aprendizaje autónomo y una mayor integración de los contenidos de la asignatura. Conclusiones. La Clase Encuentro puede ser flexible en su estructura, pero posee elementos clave como la concepción del encuentro presencial, la guía de estudio y la auto-preparación, que determinan la independencia cognoscitiva del estudiante y el éxito de la misma. 

About The Speaker

Yamila Lebeque Pérez

MsC. Yamila Lebeque Pérez

Universidad de Oriente Flag of Cuba

Profesora en la Universidad de Oriente

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 20, 2025 3:10 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
MsC. Yamila Lebeque Pérez
Humberto J. Morris Quevedo
Ania Ochoa Pacheco
Yamile Heredia Díaz
Keywords
proceso docente educativo; enseñanza semipresencial; curso por encuentros; clase encuentro; autoaprendizaje.
teaching-educational process; blended learning; encounter course; encounter class; self-learning.
Documents