Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
The Integrative Investigative Project (PII) is established as an innovative undergraduate degree completion modality, characterized by its qualitative and integrative approach to assessing the professional performance of future foreign language educators. The central issue of this study lies in the need to develop an evaluation model that synthesizes theory and practice, allowing for an assessment of the educator’s professional identity and their ability to address contemporary pedagogical challenges.
This study aims to value the PII as a degree completion modality that integrates professional actions, facilitates a qualitative assessment of the educator’s performance in foreign languages, identifies developmental trends, and proposes adjustments to evaluation criteria to strengthen training. A Comparative Longitudinal Evaluative Research methodology is used, based on the analysis of projects submitted by students in the last four graduating cohorts. This approach allows the identification of training gaps and the formulation of improvement strategies in the evaluation process.
The results demonstrate that the PII significantly contributes to consolidating professional identity and fostering holistic, ethical professional competencies in future educators. The discussion focuses on optimizing evaluation criteria and reinforcing the integration of theory and practice in the university curriculum. In conclusion, the study reaffirms the PII’s value as a key modality for certifying educator training in foreign languages and ensuring a contextualized preparation aligned with the demands of the 21st century.
El Proyecto Investigativo Integrador (PII) se consolida como modalidad innovadora de culminación de estudios de pregrado, caracterizada por su enfoque cualitativo e integrador en la evaluación del desempeño profesional de los futuros educadores en lenguas extranjeras. La problemática central de este estudio radica en la necesidad de establecer un modelo de evaluación que sintetice teoría y práctica, que permita valorar la identidad profesional del educador y su capacidad para afrontar los desafíos pedagógicos actuales. El objetivo del mismo es valorar el PII como modalidad de culminación de estudios que integra acciones profesionales, facilita la evaluación cualitativa del modo de actuación profesional del educador en lenguas extranjeras, y permite identificar tendencias en su desarrollo y proponer ajustes a los criterios evaluativos para fortalecer la formación. Se adopta una metodología de Investigación Evaluativa Longitudinal Comparativa, basada en el análisis de proyectos presentado por estudiantes durante las últimas cuatro graduaciones. Este estudio permite detectar brechas formativas y proponer estrategias de mejora. en el proceso de evaluación. Los resultados evidencian que el PII contribuye significativamente a la consolidación de la identidad profesional y al desarrollo del desempeño profesional holístico y ético en los futuros educadores. La discusión se centra en la importancia de optimizar los criterios de evaluación y fortalecer la integración de teoría y práctica en el currículo universitario. En conclusión, el estudio reafirma el valor del PII como modalidad clave para certificar la formación del educador en lenguas extranjeras y garantizar una preparación contextualizada y alineada a las demandas del siglo XXI.
About The Speaker
MsC. Sirelda García Cabrera

Discussion