Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

The solution of Physics tasks by means of the graphical procedure
Set Favorite

Abstract:
•    Problem: In the Physics teaching-learning process at the Camilo Cienfuegos Military School in Cienfuegos, the solution of tasks by means of graphic procedures shows insufficiencies given fundamentally by the scarce application of these procedures to approach the solution of the tasks.
•    Objective(s): To propose a system of Physics tasks aimed at working with graphic procedures for their solution.
•    Methodology: A quantitative research approach is used and theoretical, empirical and statistical mathematical methods are employed in the research.
•    Results and discussion: It was found that students have not reached the levels required to solve tasks using graphic procedures, due to the fact that in educational practice there are deficiencies, among which the following stand out: they do not identify the physical equation with the equations of mathematical functions, erroneous interpretation of graphs and few skills with graphing tools. These results allowed planning actions that guaranteed to solve the detected problem.
•    Conclusions: The system of physics tasks used in the tenth grade confirms the goodness for the introduction and use of graphic procedures that is generalizable to other pre-university contents and this was verified during the development of the proposal in the conditions of the school reality.

Resumen:
•    Problemática: En el proceso de enseñanza aprendizaje de la Física en la Escuela Militar Camilo Cienfuegos de Cienfuegos, la solución de tareas mediante los procedimientos gráficos muestra insuficiencias dadas fundamentalmente por la escasa aplicación de estos procedimientos para abordar la solución de las tareas.
•    Objetivo(s): Proponer un sistema de tareas de Física encaminadas al trabajo con los procedimientos gráficos para su solución.
•    Metodología: Se utiliza un enfoque cuantitativo de investigación y se emplean métodos del nivel teórico, del nivel empírico y del nivel matemáticos estadísticos en la investigación.
•    Resultados y discusión: Se pudo constatar que, los estudiantes no han alcanzado los niveles que se requieren para resolver tareas utilizando los procedimientos gráficos, debido a que en la práctica educativa existen carencias entre las que se destacan no identifican la ecuación física con las ecuaciones de las funciones matemáticas, interpretación errónea de las gráficas y pocas habilidades con las herramientas graficadoras. Estos resultados permitieron planificar acciones que garantizaron solucionar al problema detectado
•    Conclusiones: El sistema de tareas de física utilizadas en el décimo grado confirman las bondades para la introducción y empleo de los procedimientos gráficos que es generalizable a otros contenidos del preuniversitario y así se constató durante el desarrollo de la propuesta en las condiciones de la realidad escolar. 

About The Speaker

Oscar Luis Molina Arencibia

Oscar Luis Molina Arencibia

UCLV Flag of Cuba


Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 4:20 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Oscar Luis Molina Arencibia
Yoandra Cárdenas Rodríguez
Héctor Ramón Rivero Pérez
Keywords
graphical procedures
homework solutions
physics homework
procedimientos gráficos
proceso de enseñanza aprendizaje
solución de tareas
tareas de física
teaching-learning process
Documents