Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
Teaching self-efficacy becomes a construct whose study has been increasing in recent years; and since its inception it has generated a variety of instruments for its evaluation. The objective of the study was aimed at determining the dimensions evaluated in the teaching self-efficacy of university faculty. For this, a systematic literature review was carried out with 7 articles indexed in the Scielo, DOAJ, Redalyc and Dialnet databases in the period 2017 to 2021, using content analysis as a strategy for analyzing the results. Questions were raised for the analysis such as: what criteria base the selection of the dimensions to evaluate in teaching self-efficacy? What are the dimensions that are evaluated in the self-efficacy of university teaching staff? What scales have been validated for the evaluation? of teaching self-efficacy in university teaching staff? It is found that the use of the Self-Efficacy Scale of University Professors proposed by Leonor Prieto Navarro in her doctoral thesis predominates, since it is used in 5 of the 7 records analyzed. The dimensions evaluated through this scale are: teaching planning, active involvement in learning, interaction in the classroom and learning evaluation. Other dimensions such as classroom management and the intentionality of the action are evaluated in the Teacher Self-Efficacy Scale, which is an adaptation of the Ohio Teacher Efficacy Scale. On the other hand, there is the design and validation of a University Teacher Self-efficacy Scale in which the following dimensions to be evaluated are prioritized: academic management, educational strategies, continuous improvement and social and university responsibility. The findings denote the generalization of an instrument and its dimensions for the evaluation of the teaching self-efficacy of university faculty; which at the same time leads to questioning to what extent the design and validation of instruments for measuring the construct that are consistent with the dynamics of Higher Education teaching institutions has been valued in the scientific community, taking into account the changes that have been taking place in the conception of education in the XXI century.
La autoeficacia docente deviene un constructo cuyo estudio ha ido incrementrándose en los últimos años; y desde sus inicios ha suscitado diversidad de instrumentos para su evaluación. El objetivo del estudio se dirigió a determinar las dimensiones evaluadas en la autoeficacia docente del profesorado universitario. Para ello se llevó a cabo una revisión sistemática de literatura con 7 artículos indexados en las bases de datos Scielo, DOAJ, Redalyc y Dialnet en el período 2017 al 2021 empleándose el análisis de contenido como estrategia de análisis de los resultados. Se plantearon para el análisis interrogantes como: ¿qué criterios fundamentan la selección de las dimensiones a evaluar en la autoeficacia docente?, ¿cuáles son las dimensiones que se evalúan en la autoeficacia del profesorado universitario?, ¿qué escalas se han validado para la evaluación de la autoeficacia docente en el profesorado universitario? Se encuentra que predomina el uso de la Escala de autoeficacia del profesorado universitario propuesta por Leonor Prieto Navarro en su tesis doctoral pues se utiliza en 5 de los 7 registros analizados. Las dimensiones evaluadas a través de dicha escala son: planificación de la enseñanza, implicación activa en el aprendizaje, interacción en el aula y evaluación del aprendizaje. Otras dimensiones como manejo de la clase y la intencionalidad de la acción se evalúan en la Teacher Self-Efficacy Scale que consituye una adaptación de la Ohio Teacher Efficacy Scale. Por otro lado, se encuentra el diseño y validación de una Escala de autoeficacia del docente universitario en las que se priorizan como dimensiones a evaluar: gestión académica, estrategias educacionales, mejora continua y responsabilidad social y universitaria. Los hallazgos denotan la generalización de un instrumento y sus dimensiones para la evaluación de la autoeficacia docente del profesorado universitario; lo que a la vez conduce a cuestionar hasta qué punto se ha valorado en la comunidad científica el diseño y validación de instrumentos de medición del constructo que sean coherentes con la dinámica de las instituciones docentes de Educación Superior atendiendo a los cambios que han ido gestándose en la concepción de la educación en el siglo XXI.
About The Speaker
M. Sc. Yisel Vega Rodríguez
Docente de la carrera de Psicología en la Universidad de Oriente
Doctorando del Doctorado en Ciencias Psicológicas de la UCLV