Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
The objective of the research was to characterize academic stress and its coping strategies in students
of the Professional School of Education of the Jorge Basadre Grohmann National University, Tacna.
For this, a descriptive study was carried out, with a non-experimental, cross-sectional quantitative
design. The sample consisted of 133 university students from semesters V, VI and IX. The instrument
applied was the Cognitive Systemic Inventory for the study of academic stress (SISCO). Descriptive
statistics and Pearson's Chi-square test were used for its processing. It was obtained as a result that the
students present moderate levels of academic stress. Among the main associated stressors are task
overload, the type of evaluative demands, as well as the time allotted for their performance, as well as
the methods and styles used by the teacher to teach. The predominant physical symptoms were fatigue
and chronic tiredness, as well as hyperhidrosis. From the psychological point of view, restlessness,
nervousness, worry, anxiety, insecurity predominated, in addition to affecting cognitive processes such
as attention and thought. In behavior they refer to mood swings. The most used coping strategies are
focused on solving the problem
La investigación tuvo como objetivo caracterizar el estrés académico y sus estrategias de afrontamiento
en estudiantes de la Escuela Profesional de Educación, de la Universidad Nacional Jorge Basadre
Grohmann, Tacna. Para ello se realizó un estudio descriptivo, con un diseño cuantitativo no
experimental, transversal. La muestra fue de 133 universitarios de los semestres V,VI y IX. El
instrumento aplicado fue el Inventario Sistémico Cognoscitivista para el estudio del estrés académico
(SISCO). Para su procesamiento se empleó la estadística descriptiva y la prueba Chi-cuadrado de
Pearson. Se obtuvo como resultado que los estudiantes presentan niveles de estrés académico
moderado. Entre los principales estresores asociados se encuentran la sobrecarga de tareas, el tipo de
demandas evaluativas, así como al tiempo asignado para su realización, además de métodos y estilos
empleados por el profesor para impartir la docencia. Los síntomas físicos predominantes fueron fatiga
y cansancio crónico, así como hiperhidrosis. Desde el punto de vista psicológico predominó la
inquietud, nerviosismo, preocupación, ansiedad, inseguridad, además de afectarse procesos cognitivos
como la atención y el pensamiento. En el comportamiento se refieren cambios de humor. Las
estrategias de afrontamiento más empleadas están centradas en la solución del problema.
About The Speaker
Dr. Carlos Francisco Sabino Pauca Lazo