Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

CHARACTERISTICS OF ACADEMIC STRESS AND STRATEGIES FOR ITS COVERING IN UNIVERSITY STUDENTS

The objective of the research was to characterize academic stress and its coping strategies in students

of the Professional School of Education of the Jorge Basadre Grohmann National University, Tacna.

For this, a descriptive study was carried out, with a non-experimental, cross-sectional quantitative

design. The sample consisted of 133 university students from semesters V, VI and IX. The instrument

applied was the Cognitive Systemic Inventory for the study of academic stress (SISCO). Descriptive

statistics and Pearson's Chi-square test were used for its processing. It was obtained as a result that the

students present moderate levels of academic stress. Among the main associated stressors are task

overload, the type of evaluative demands, as well as the time allotted for their performance, as well as

the methods and styles used by the teacher to teach. The predominant physical symptoms were fatigue

and chronic tiredness, as well as hyperhidrosis. From the psychological point of view, restlessness,

nervousness, worry, anxiety, insecurity predominated, in addition to affecting cognitive processes such

as attention and thought. In behavior they refer to mood swings. The most used coping strategies are

focused on solving the problem

La investigación tuvo como objetivo caracterizar el estrés académico y sus estrategias de afrontamiento

en estudiantes de la Escuela Profesional de Educación, de la Universidad Nacional Jorge Basadre

Grohmann, Tacna. Para ello se realizó un estudio descriptivo, con un diseño cuantitativo no

experimental, transversal. La muestra fue de 133 universitarios de los semestres V,VI y IX. El

instrumento aplicado fue el Inventario Sistémico Cognoscitivista para el estudio del estrés académico

(SISCO). Para su procesamiento se empleó la estadística descriptiva y la prueba Chi-cuadrado de

Pearson. Se obtuvo como resultado que los estudiantes presentan niveles de estrés académico

moderado. Entre los principales estresores asociados se encuentran la sobrecarga de tareas, el tipo de

demandas evaluativas, así como al tiempo asignado para su realización, además de métodos y estilos

empleados por el profesor para impartir la docencia. Los síntomas físicos predominantes fueron fatiga

y cansancio crónico, así como hiperhidrosis. Desde el punto de vista psicológico predominó la

inquietud, nerviosismo, preocupación, ansiedad, inseguridad, además de afectarse procesos cognitivos

como la atención y el pensamiento. En el comportamiento se refieren cambios de humor. Las

estrategias de afrontamiento más empleadas están centradas en la solución del problema.

About The Speaker

Carlos Francisco Sabino Pauca Lazo

Dr. Carlos Francisco Sabino Pauca Lazo

Universidad Nacional Jorge Baasadre Grohman -Tacna-Perú. Flag of Perú
Practical Info
Spanish / Español
November 24, 2021 10:15 AM
5 minutes
L3
Authors
Dr. Carlos Francisco Sabino Pauca Lazo
Keywords
academic stress
coping strategies
estrategias de afrontamiento
estrés académico
estudiantes universitarios
physical symptoms
psychic symptoms
síntomas físicos
síntomas psíquicos
university students