Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
Cuba is increasingly focused on processes that, having a social origin, transit
towards a production of knowledge and technologies that increase speed and quality
of these. In 1991 our Commander in Chief Fidel Castro Ruz outlined the most
important on the national and international impact of a production of
knowledge carried out on the basis of ethical, philosophical,
educational institutions, etc., and attributed the greater weight of our independence to the insertion
of new technologies on the basis of prosperous and sustainable social growth. The
interest in improving our education in general and higher education in particular, must be
the starting point for investigations at this level. After a careful analysis of
the objectives of the Syllabus E of the career of German Language with 2nd Language
foreigner at the Faculty of Foreign Languages of the University of Havana, as well as
as the performance of students during the acquisition of written expression in
German language, it is found the existence of linguistic problems that undermine the
textuality, specifically cohesion and coherence. In this work it is presented how
improve these aspects by working with model texts, presented in a
application (apk) that will increase both motivation and communicative competence.
Keywords: didactics of German as a foreign language, model text, textuality,
NTIC.
Cuba se halla cada vez más centrada a procesos que, teniendo un origen social, transiten
hacia una producción de conocimientos y tecnologías que aumenten la celeridad y calidad
de estos. En 1991 nuestro Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz delineó los aspectos más
importantes sobre el impacto tanto nacional como internacional de una producción de
conocimientos llevada a cabo sobre la base de principios éticos, filosóficos,
educacionales, etc., y le atribuyó el peso mayor de nuestra independencia a la inserción
de las nuevas tecnologías sobre la base de un crecimiento social próspero y sostenible. El
interés por perfeccionar nuestra educación en general y la superior en particular, debe ser
el punto de partida para las investigaciones de este nivel. Tras un minucioso análisis de
los objetivos del Plan de estudios E de la carrerea de Lengua Alemana con 2da Lengua
extranjera en la Facultad de Lenguas Extranjeras de la Universidad de la Habana, así
como el desempeño de los estudiantes durante la adquisición la de la expresión escrita en
lengua alemana, se constata la existencia de problemas lingüísticos que socaban la
textualidad, específicamente la cohesión y la coherencia. En este trabajo se presenta cómo
mejorar estos aspectos mediante el trabajo con textos modelos, presentados en una
aplicación (apk) que aumentará tanto la motivación como la competencia comunicativa.
Palabras clave: didáctica del alemán como lengua extranjera, texto modelo, textualidad,
NTIC.
About The Speaker
Ida María Ayala Rodríguez