Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

Compilation of model texts in the form of an .apk application for the development of written expression in the German language.

Cuba is increasingly focused on processes that, having a social origin, transit

towards a production of knowledge and technologies that increase speed and quality

of these. In 1991 our Commander in Chief Fidel Castro Ruz outlined the most

important on the national and international impact of a production of

knowledge carried out on the basis of ethical, philosophical,

educational institutions, etc., and attributed the greater weight of our independence to the insertion

of new technologies on the basis of prosperous and sustainable social growth. The

interest in improving our education in general and higher education in particular, must be

the starting point for investigations at this level. After a careful analysis of

the objectives of the Syllabus E of the career of German Language with 2nd Language

foreigner at the Faculty of Foreign Languages ​​of the University of Havana, as well as

as the performance of students during the acquisition of written expression in

German language, it is found the existence of linguistic problems that undermine the

textuality, specifically cohesion and coherence. In this work it is presented how

improve these aspects by working with model texts, presented in a

application (apk) that will increase both motivation and communicative competence.

Keywords: didactics of German as a foreign language, model text, textuality,

NTIC.

Cuba se halla cada vez más centrada a procesos que, teniendo un origen social, transiten

hacia una producción de conocimientos y tecnologías que aumenten la celeridad y calidad

de estos. En 1991 nuestro Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz delineó los aspectos más

importantes sobre el impacto tanto nacional como internacional de una producción de

conocimientos llevada a cabo sobre la base de principios éticos, filosóficos,

educacionales, etc., y le atribuyó el peso mayor de nuestra independencia a la inserción

de las nuevas tecnologías sobre la base de un crecimiento social próspero y sostenible. El

interés por perfeccionar nuestra educación en general y la superior en particular, debe ser

el punto de partida para las investigaciones de este nivel. Tras un minucioso análisis de

los objetivos del Plan de estudios E de la carrerea de Lengua Alemana con 2da Lengua

extranjera en la Facultad de Lenguas Extranjeras de la Universidad de la Habana, así

como el desempeño de los estudiantes durante la adquisición la de la expresión escrita en

lengua alemana, se constata la existencia de problemas lingüísticos que socaban la

textualidad, específicamente la cohesión y la coherencia. En este trabajo se presenta cómo

mejorar estos aspectos mediante el trabajo con textos modelos, presentados en una

aplicación (apk) que aumentará tanto la motivación como la competencia comunicativa.

Palabras clave: didáctica del alemán como lengua extranjera, texto modelo, textualidad,

NTIC.


About The Speaker

Ida María Ayala Rodríguez

Ida María Ayala Rodríguez

Practical Info
Spanish / Español
November 24, 2021 1:15 PM
5 minutes
L2
Authors
Lesme Blanco Sosa
Ida María Ayala Rodríguez
Keywords
expresión escrita
german language
lengua alemana
model texts
textos modelos
written expression