Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

Didactic strategy for the development of the auditory competence of Chinese students in Spanish

Today's world is the world of the information. Each person should possess an integral culture to live to the height of her time. The society of the future imposes challenges for which he/she must get ready to the coming generations. It is been far from thinking that with the alone domain of the maternal language all the demands of the modernity are satisfied. For that reason, it becomes necessary the learning of a foreign language or of a second language that allows the individual's insert in other cultural contexts. The domain of these it is a social necessity so that the human being of the XXI century can be competent at the present time.

The development of the auditory competition in Spanish for pedagogic professional ends constitutes the investigation object, all time that the students non Spanish-speakers and -in Chinese matter - of pedagogic careers, they need to conquer its pregrado formation an appropriate domain of the knowledge, the abilities and the attitudes to perceive and to interpret the meanings for the oral road.

The inadequacies detected in the process of the students' of Chinese origin teaching-learning as regards audition, it has taken to the search of solutions of the educational practice by means of the scientific knowledge. The didactic strategy that is presented has as objective to develop the auditory competition in Spanish for the Chinese students' pedagogic professional ends in the context of formation pregrado that takes place in the University of Pedagogic Sciences Enrique José Varona.

El mundo de hoy es el mundo de la información. Cada persona debe poseer una cultura integral para vivir a la altura de su tiempo. La sociedad del futuro impone retos para los cuales ha de prepararse a las venideras generaciones. Se está lejos de pensar que con el dominio solo de la lengua materna se satisfacen todas las exigencias de la modernidad. Por eso, se hace necesario el aprendizaje de una lengua extranjera o de una segunda lengua, que permita la inserción del individuo en otros contextos culturales. El dominio de estas es una necesidad social para que el ser humano del siglo XXI pueda ser competente en la actualidad.

El desarrollo de la competencia auditiva en español para fines profesionales pedagógicos constituye el objeto de investigación, toda vez que los estudiantes no hispanohablantes y -en particular chinos- de carreras pedagógicas, necesitan para vencer su formación de pregrado un adecuado dominio de los conocimientos, las habilidades y las actitudes para percibir e interpretar los significados por la vía oral.

Las insuficiencias detectadas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de procedencia china en materia de audición, ha llevado a la búsqueda de soluciones de la práctica educativa por medio del conocimiento científico. La estrategia didáctica que se presenta tiene como objetivo desarrollar la competencia auditiva en español para fines profesionales pedagógicos de los estudiantes chinos en el contexto de formación pregrado que se produce en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.

About The Speaker

Lisle Padrón Hechavarría

Dr. Lisle Padrón Hechavarría

UCPEJV Flag of Cuba
Practical Info
Spanish / Español
November 24, 2021 11:40 AM
5 minutes
L2
Authors
Dr. Lisle Padrón Hechavarría
Ileana Proenza Pascau
Adlig Rodríguez Linares
Keywords
auditory competition
competencia auditiva
enseñanza
español
foreign language
lengua extranjera
spanish
teaching
Documents