Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

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GENDER DIFFERENCES IN SANTA CLARA: A STUDY FROM THE NORMAL SCHOOL (1916-1958)

Women formerly performed only maternal, marital and domestic roles, a pattern of
behavior inherited from Spanish colonialism. In the second half of the nineteenth
century, many archetypes built for women lost their meaning for various reasons,
which allowed them to assume the double role of workday-home, as well as carry
out training and improvement studies, especially from the North American
intervention in 1899, although the discriminations according to the moral codes of
the time still constituted a difficulty. Among the first professions that allowed
women to opt for elementary and university studies was the teaching profession,
favored by the various teacher training projects - implemented by the intervener
and later republican governments - such as the Normal Schools for Teachers. The
importance of these centers and the scarcity of research at the regional level on
the subject, motivated the realization of this research using analytical-synthetic,
historical-logical and documentary analysis methods with the aim of explaining
the existing gender differences in Santa Clara from the Normal School for
Teachers between 1916 and 1958. The following result was obtained: the Santa
Clara Normal School for Teachers was a reflection of the typical characteristics of
gender differentiation of twentieth-century Cuban and Santa Clara society from its
cloister, junior staff, enrollment, scientific degrees, board positions and curricular
activities. Faced with which there was no shortage of prominent female figures in
the center who fought for their rights, both from the cloister and from the student
body.

Las mujeres desempeñaban antiguamente solo los roles maternales, maritales y domésticos, patrón de comportamiento heredado del colonialismo español. En la segunda mitad del siglo XIX muchos arquetipos construidos para las féminas perdieron sentido por diversos motivos, lo que les permitió asumir el doble papel de jornada laboral–hogar, así como realizar estudios de formación y superación, sobre todo a partir de la intervención norteamericana en 1899, aunque las discriminaciones acordes a los códigos morales de la época todavía constituían una dificultad. Entre las primeras profesiones que permitieron a las mujeres optar por estudios elementales y universitarios estuvo el magisterio, favorecido por los diversos proyectos de formación de maestros -aplicados por los gobiernos interventores y luego republicanos- como las Escuelas Normales para Maestros. La importancia de estos centros y la escasez de investigaciones a nivel regional sobre el tema, motivó la realización de la presente investigación utilizando los métodos analítico-sintético, histórico-lógico y análisis documental con el objetivo de explicar las diferencias de género existentes en Santa Clara desde la Escuela
Normal para Maestros entre 1916 y 1958. Se obtuvo el siguiente resultado: la
Escuela Normal para Maestros de Santa Clara fue reflejo de las características típicas de diferenciación de género de la sociedad cubana y santaclareña del siglo XX desde su claustro, personal subalterno, matrículas, grados científicos, cargos de la directiva y actividades curriculares. Ante lo cual no faltó en el centro figuras femeninas destacadas que lucharan por sus derechos, tanto desde el claustro como del estudiantado.

About The Speaker

Gilma Torres Pérez

MsC. Gilma Torres Pérez

Facultad de Ciencias Médicas de Sagua la Grande Flag of Cuba
Practical Info
Spanish / Español
November 23, 2021 10:50 AM
10 minutes
L2
Authors
MsC. Gilma Torres Pérez
M. Sc. Ileana García López
Aleida Margarita Castellá Fuentes
Lic. Noemy La Rosa Hernández
Keywords
diferencias de género
escuela normal
gender differences
normal school
santa clara