Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
University teaching in the face of the covid-19 pandemic has imposed transformations on practice that have been characterized by the non-presence of the teaching-learning process and the mandatory use of the virtual modality with privilege for the interactive platform Moodle. Such changes have caused in many university students manifestations of academic stress and lack of motivation towards the profession. The objective of this work was to present the results of an inquiry in students of the faculties of: Social Sciences, Construction, Mechanical and Industrial Engineering and Agricultural Sciences of the Central University Marta Abreu” of Las Villas. The methodology used was qualitative, a multiple case study was carried out and in-depth interviews, observation and analysis of the product of the teaching activity were applied. Descriptive research showed a high incidence of tensions in the study activity, which impacted on a decrease in motivation towards the profession. Based on these results, recommendations were made to managers and teachers for the organization of methodological work in order to mitigate situations of academic stress and professional demotivation.
La docencia universitaria ante la pandemia de covid-19 ha impuesto transformaciones a la práctica que han estado caracterizadas por la no presencialidad del proceso de enseñanza aprendizaje y la obligatoriedad del empleo de la modalidad virtual con privilegio para la plataforma interactiva Moodle. Tales cambios han provocado en no pocos estudiantes universitarios manifestaciones de estrés académico y desmotivación ante la profesión. Este trabajo tuvo como objetivo exponer los resultados de una indagación en estudiantes de las facultades de: Ciencias Sociales, Construcciones, Ingeniería Mecánica e Industrial y Ciencias Agropecuarias de la Universidad Central Marta Abreu” de Las Villas. La metodología empleada fue la cualitativa, se realizó un estudio de casos múltiple y se aplicaron entrevistas en profundidad, observación y análisis del producto de la actividad docente. La investigación de tipo descriptiva arrojó una alta incidencia de tensiones en la actividad de estudio, lo cual impactó en un descenso de la motivación hacia la profesión. A partir de estos resultados se formularon recomendaciones a directivos y docentes para la organización del trabajo metodológico en función de atenuar las situaciones de estrés académico y desmotivación profesional.
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Prof. Maydell