Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
"Orientation workshops for the conciliation of the public and private in academic women of Granma", constitutes an investigation that seeks from the characterization of the strategies to reconcile the public and private spheres in the selected women, offer alternatives to favor a true reconciliation between the demands of the public and private contexts. In this way, it represents an alternative to eliminate or reduce the latent dissatisfactions that prevail in academic women with respect to the results of their activity in the public and private contexts based on the biases imposed by the predominance of a patriarchal culture. It pursues the achievement of the adequate solution of conflicts associated with the transgression and submission that they show in the public and private contexts, as an expression of the gender syncretism that they manifest as well as the elimination of the effects on the motivational affective sphere of the overload of roles and activities as a consequence of poor planning and use of free time. Its general objective is: To design educational orientation workshops that, based on the deconstruction of gender stereotypes, favor the reconciliation of public and private life in academic women of the Faculty of Basic Education of the University of Granma. The workshops designed have as a precedent the diagnosis of the strategies for reconciling public and private life in these academic women, which shows as the main result the prevalence of gender stereotypes associated with gender traits and gender roles that prevent a true conciliation, causing effects that transcend the personal to also express themselves in social relationships and the exercise of their profession. Among the results that the workshops aspire to achieve are the achievement of greater coherence in the ways these women think and act, which will contribute to a better social performance, thus benefiting not only the selected sample but all those who they are in their contexts of action.
“Talleres de Orientación para la conciliación de lo público y privado en mujeres académicas de Granma”, constituye una investigación que persigue a partir de la caracterización de las estrategias para compatibilizar las esferas pública y privada en las mujeres seleccionadas, ofrecer alternativas para favorecer una verdadera conciliación entre las exigencias de los contextos público y privado. Representa de este modo una alternativa para eliminar o disminuir las insatisfacciones latentes que prevalecen en las mujeres académicas con respecto a los resultados de su actividad en los contextos público y privado a partir de los sesgos que impone el predominio de una cultura patriarcal. Persigue el logro de la solución adecuada de conflictos asociados a la transgresión y sumisión que muestran en los contextos público y privado, como expresión del sincretismo de género que manifiestan así como la eliminación de los efectos sobre la esfera afectiva motivacional de la sobrecarga de roles y actividades como consecuencia de la deficiente planificación y empleo del tiempo libre. Tiene como objetivo general: Diseñar talleres de orientación educativa que partiendo de la deconstrucción de estereotipos de género, favorezcan la conciliación de la vida pública y privada en mujeres académicas de la facultad de Educación Básica de la Universidad de Granma. Los talleres diseñados tienen como antecedente el diagnóstico de las estrategias de conciliación de la vida pública y privada en estas mujeres académicas, el que arroja como resultado principal la prevalencia de estereotipos de género asociados a los rasgos de género y a los roles de género que impiden una verdadera conciliación, provocando efectos que trascienden lo personal para expresarse además en las relaciones sociales y el ejercicio de su profesión. Entre los resultados que se aspiran a alcanzar con los talleres están el logro de una mayor coherencia en las maneras de pensar y actuar estas mujeres que tributará a una mejor actuación social, beneficiando de esta manera no sólo a la muestra seleccionada sino a todos los que están en sus contextos de actuación.
About The Speaker
Prof. Marlien de la Caridad Rodriguez Figueredo