Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
The effective acquisition of a language entails the understanding of history as a cultural component. This is particularly vital for English Language specialists, who rely on their view of the Anglophone world to establish the imminent intercultural communication. However, in the academic degree course English Language with French as a Second Foreign Language at the Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, it has been evidenced some shortage concerning the basic and complementary bibliography of the subject History of English-Speaking Countries I. This research, therefore, reports on the design of multimedia HistoMedia as an ICT tool to improve the existing bibliography of the abovementioned subject in an attempt to support its teaching and learning process. The study used a qualitative methodology, by means of which an analysis of needs based on students and professors’ observations made possible to confirm some limitations regarding quantity, quality, and variety of bibliographical resources. We found that these deficiencies resulted in poor motivation for the contents of the subject. The Multimedia proposal was evaluated by experts on the teaching and learning of the subject United Kingdom History taking into consideration its didactic and technological design. These experts agreed that HistoMedia would be a practical and enriching alternative for the improvement of the teaching and learning process of the subject
La adquisición efectiva de una lengua implica la comprensión de la historia como componente de la cultura. Esto es particularmente valioso para los especialistas en lengua inglesa, quienes dependen de su percepción sobre el mundo anglófono para establecer la inminente comunicación intercultural. Sin embargo, en la carrera de Lengua Inglesa con Segunda Lengua Extranjera: Francés en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, se han evidenciado algunas deficiencias con respecto a la bibliografía básica y complementaria de la asignatura Historia de los Pueblos de Habla Inglesa I. Esta investigación, por tanto, informa sobre el diseño de la multimedia HistoMedia como herramienta de las TICs, para mejorar la bibliografía existente en pos de apoyar el proceso de enseñanza y aprendizaje de la asignatura anteriormente mencionada. Este estudio utilizó una metodología cualitativa mediante la cual, a partir de un análisis de necesidades basado en las observaciones de estudiantes y profesores, se constataron algunas limitaciones en cuanto a cantidad, calidad y variedad de recursos bibliográficos. Se confirmó que dichas deficiencias provocaron una falta de motivación por los contenidos de la asignatura. La propuesta de multimedia fue evaluada por expertos en la enseñanza de la Historia de Reino Unido, quienes tuvieron en cuenta el diseño didáctico y tecnológico de la misma. Dichos especialistas coincidieron en que HistoMedia sería una alternativa práctica y enriquecedora en el proceso de enseñanza y aprendizaje de la asignatura.
About The Speaker
Lic. Arianna Hernández Arregoitia