Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
The COVID-19 outbreak has caused negative emotions in the population such as anxiety. Emotional Intelligence is inversely correlated with the presence of negative emotions, so the higher the emotional intelligence, the lower will be the psychological impact of said emotions. This research aimed to explore the correlation between emotional intelligence and anxiety during the COVID-19 pandemic. A cross-sectional quantitative investigation of correlational scope was developed through an online survey using Google Forms®. The sample consisted of 385 people over 18 years old residing in Cuba. The information processing was carried out in SPSS v.22.0. It was evidenced that the majority of participants did not present levels of dysfunctional anxiety related to COVID-19. The results show a deficit in the understanding of emotions, little attention to them and difficulties in their regulation. High levels of dysfunctional anxiety due to the coronavirus were shown to be correlated with poor performance in the Emotional Intelligence categories. The correlation between emotional intelligence and anxiety suggests that training people in emotional intelligence could help with the management of negative emotions. It is inferred that Emotional Intelligence is a protective factor against negative emotions caused by the pandemic. Research on the relationship between Emotional Intelligence and negative emotions in exceptional stress situations such as COVID-19 should be expanded, and the potential of emotional intelligence as a trainable skill should be exploited.
El brote de COVID-19 ha provocado emociones negativas en la población como la ansiedad. La Inteligencia Emocional está correlacionada inversamente con la presencia de emociones negativas, por lo que, mientras mayor sea la inteligencia emocional, menor será el impacto psicológico de dichas emociones. Esta investigación tuvo como objetivo explorar la correlación entre la inteligencia emocional y la ansiedad durante la pandemia COVID-19. Se desarrolló una investigación cuantitativa transversal de alcance correlacional, mediante una encuesta en línea utilizando Google Forms®. La muestra estuvo compuesta por 385 personas mayores de 18 años residentes en Cuba. El procesamiento de la información se llevó a cabo en el SPSS v.22.0. Se evidenció que la mayoría de participantes no presentaron niveles de ansiedad disfuncional relacionada con la COVID-19. Los resultados arrojan un déficit en la comprensión de emociones, poca atención a estas y dificultades en su regulación. Se demostró que los niveles altos de ansiedad disfuncional por el coronavirus están correlacionados con un bajo desempeño en las categorías de la Inteligencia Emocional. La correlación existente entre la inteligencia emocional y la ansiedad sugiere que la formación de personas en inteligencia emocional podría ayudar con el manejo de las emociones negativas. Se infiere que la Inteligencia Emocional es un factor protector ante las emociones negativas ocasionadas por la pandemia. Convendría ampliar la investigación sobre la relación entre la Inteligencia Emocional y las emociones negativas en situaciones de estrés excepcionales como lo es la COVID-19, y aprovechar el potencial de la inteligencia emocional como una habilidad entrenable.
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Diego D. Díaz Guerra