Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
Problem: The conception of emotional capacities as intelligent resources impacts educational work. Emotional education responds to social-emotional needs not addressed in traditional teaching, and implies a paradigm shift that places emotional content at the center of education
Objective (s): The objective is to test the viability of the inclusion in academic curricula of emotional education actions aimed at developing emotional capacities in students.
Methodology: Activities are designed to be included in subjects and the subjects and teachers to participate in the experience are selected.
Students and teachers of the second cycle of primary education and of basic secondary education from schools in the capital in Cuba and students and teachers of Health Sciences from the UTM, Ecuador participate.
Results and discussion: Activities are inserted in 4 subjects of primary education, 6 of basic secondary and 3 of Health Sciences. The modifications were made in subjects, which due to their content facilitated the introduction of the subject of emotional management, through pedagogical alternatives that facilitate self-reflection, and identification of emotions of others, emphasizing interpersonal relationships and in the case of student’s health, in the relationship with the patient. Experience is highly valued.
Problemática: La concepción de las capacidades emocionales como recursos inteligentes, impacta la labor educativa. La educación emocional responde a necesidades socioemocionales no atendidas en la enseñanza tradicional, e implica un cambio de paradigma que ubica el contenido emocional en el centro de la educación
Objetivo(s): El objetivo es probar la viabilidad de la inclusión en los currículos académicos de acciones de educación emocional dirigidas al desarrollo de capacidades emocionales en los estudiantes.
Metodología: Se diseñan actividades a incluir en asignaturas y se seleccionan las asignaturas y docentes a participar en la experiencia.
Participan escolares y docentes de segundo ciclo de la enseñanza primaria y de la enseñanza secundaria básica de escuelas de la capital en Cuba y estudiantes y docentes de Ciencias de la Salud de la UTM, Ecuador.
Resultados y discusión: Se insertan actividades en 4 asignaturas de enseñanza primaria, 6 de secundaria básica y 3 de Ciencias de la Salud. Las modificaciones se realizaron en asignaturas, que por su contenido facilitaban la introducción del tema del manejo emocional, a través de alternativas pedagógicas que facilitan la autorreflexión, e identificación de emociones de los otros, haciendo énfasis en las relaciones interpersonales y en el caso de estudiantes de salud, en la relación con el paciente. La experiencia es altamente valorada.
Conclusiones: Se muestran la viabilidad la educación emocional en la práctica educativa, la pertinencia del salón de clase para la educación emocional y las posibilidades del personal docente para la misma
About The Speaker
MsC. Jeniffer Medina García