Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
The new demands posed by the constant improvement of Higher Education, based on the construction of meaningful experiences in an atypical learning environment, due to the changes generated by Covid-19; place the educational orientation of the teacher in a privileged place by inserting itself in the pedagogical process as a powerful resource for the integral development of the students. However, the diversity of situations that have arisen in students from the non-presence, demand from this professional in charge of accompaniment in the training process, to consider new tools that from pedagogy and psychology; contribute to solve needs of personal, academic, professional, family, community, health and sexual orientation that originate in students. In this sense, this work is aimed to reflect on the need to implement new psychopedagogical resources to deploy the educational orientation from the non-presence to encourage an adequate human development in university students. The development of these actions in pedagogical practice allows strengthening the formative process of university students by providing teachers with alternatives to attend orientation needs and thereby contribute to improving the quality of life of people. The psychopedagogical resources proposed are constituted in material of consultation to the professors for deploying the educational orientation with the students in the modality of non-presencial, contributing to the adequate human development in the continuity of the formative process at the university.
Las nuevas exigencias que plantea el perfeccionamiento constante de la Educación Superior, a partir de la construcción de experiencias significativas en un entorno de aprendizaje atípico, por los cambios generados por la Covid 19; ubican a la orientación educativa del docente en un lugar privilegiado al insertarse en el proceso pedagógico como un recurso potente para el desarrollo integral del estudiantado. Sin embargo, la diversidad de situaciones que se han suscitado en los estudiantes a partir de la no presencialidad, reclaman a este profesional encargado del acompañamiento en el proceso formativo, considere nuevas herramientas que desde la pedagogía y la psicología; contribuyan a solventar necesidades de orientación personal, académica, profesional, familiar, comunitaria, de salud y sexualidad que se originan en los estudiantes. En este sentido, este trabajo se dirige a reflexionar en torno a la necesidad de implementar nuevos recursos psicopedagógicos para desplegar la orientación educativa desde la no presencialidad para favorecer un desarrollo humano adecuado en los estudiantes universitarios. El desarrollo de estas acciones en la práctica pedagógica permite dinamizar el proceso formativo de los estudiantes universitarios al brindarle a las docentes, alternativas para atender necesidades de orientación y con ello contribuir a mejorar la calidad de vida de las personas. Los recursos psicopedagógicos propuestos se constituyen en material de consulta a los docentes para desplegar la orientación educativa con los estudiantes en la modalidad no presencial, contribuyendo al desarrollo humano adecuado en la continuidad del proceso formativo universitario.
About The Speaker
Prof. Yelena Mafrán Domínguez