Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
The study of the motivation process constitutes one of the most investigated topics in the field of Educational Psychology. Its crucial role in learning has allowed it to be positioned as a fundamental area in all approaches to self-regulated learning.
The research aims to describe the motivational dimension of self-regulated learning in university students from Camagüey. A quantitative paradigm was assumed for the research, a type of non-experimental design, transectional and a descriptive-correlational scope. The sampling was intentional and included 134 first-year students. For the collection of the information, the Scale of Academic Motivation and Causal Attributions (CEAP48) was used, as well as semi-structured interviews with the students. Information processing was carried out using the SPSS / Windows version 23.0 statistical package.
In the study of the motivational dimension of self-regulated learning, the results indicated the existence of causal attributions of school success and failure, such as: effort, ability, content complexity, the teachers’role , among others. Evidence of the use of learning goals and performance goals were found in the sample of investigated students. Relationships were established between these variables.
The information obtained is extremely important for the promotion of guidelines in the generation of self-regulation of learning in the university context. Particularly, to the training of capable students of managing their own resources and motivational processes, in short, their motivational self-regulation.
El estudio del proceso de motivación, constituye uno de los tópicos más investigados en el ámbito de la Psicología Educativa. Su papel crucial en el aprendizaje, ha permitido situarla como un área fundamental en todas las aproximaciones al aprendizaje autorregulado.
La investigación propone como objetivo describir la dimensión motivacional del aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios de Camagüey. Se asumió un paradigma cuantitativo para la investigación, un tipo de diseño no experimental, de corte transeccional y alcance descriptivo-correlacional. El muestreo fue de tipo intencional e incluyó 134 estudiantes de primer año. Para la recogida de información se utilizó la Escala de Motivación Académica y Atribuciones Causales (CEAP48), así como entrevistas semiestructuradas a los estudiantes. El procesamiento de la información se llevó a cabo mediante el paquete estadístico SPSS/Windows versión 23.0.
En el estudio de la dimensión motivacional del aprendizaje autorregulado, los resultados indicaron la existencia de atribuciones causales del éxito y fracaso escolar, tales como: el esfuerzo, la capacidad, la complejidad de los contenidos, el papel de los profesores, entre otras. Se encontraron evidencias de la utilización de metas de aprendizaje y metas de rendimiento en la muestra de estudiantes investigados. Se establecieron relaciones entre estas variables.
La información obtenida resulta de gran importancia para la promoción de pautas en la generación de la autorregulación del aprendizaje en el contexto universitario, particularmente, para la formación de estudiantes capaces de gestionar sus propios recursos y procesos motivacionales, en definitiva, su autorregulación motivacional.
About The Speaker
Ariadna Gabriela Matos Matos