Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

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NEUROPSYCHOLOGICAL FUNCTIONING IN ADOLESCENT SLOW PROGRESSION HYDROCEPHALIA

Acquired Hydrocephaly is not frequent and generally appears secondary to some Acquired Brain damage and is accompanied alterations. A case study was carried out in order to assess neuropsychological functioning in a 12-year-old adolescent. The adolescent referred by the Neurosurgery service presented an acueductual stenosis that caused a Slow Progression Hydrocephalus manifesting as primary symptoms learning difficulties and behavioral changes. For the evaluation, the reading and writing subtests of the Neuropsi, digits in progression and regression and the WISC, Labyrinth Test, Rey’s complex figure and 10-word learning were used. Other projective psychological tests were also used. It was evidenced that the main alteration was associated with the memory process, affecting all modalities, the most damaged were audioverbal and visuospatial, both in the short and long term. The working memory also presented contaminations. There were discrete alterations in the attentional process. The reading, writing and language processes were less affected. Neuropsychological alterations detected coincided with damage associated with the tumor process under study, which is why evolutionary neuropsychological follow-up is necessary.

La Hidrocefalia Adquirida, no es frecuente y generalmente aparece secundaria a algún daño Cerebral Adquirido y se acompaña de alteraciones neuropsicológicas. Se realizó un estudio de caso con el propósito de valorar el funcionamiento neuropsicológico en una adolescente de 12 años. La adolescente remitida por el servicio de Neurocirugía, presentó una estenosis acueductual que provocó una hidrocefalia de Lenta Progresión manifestando como síntomas primarios dificultades en el aprendizaje y cambios conductuales. Para la evaluación se utilizaron subtests de lectura y escritura del Neuropsi, dígitos en progresión y regresión y Test de Laberintos del WISC, figura Compleja de Rey y Aprendizaje de 10 palabras. Se emplearon además otras pruebas psicológicas proyectivas. Se evidenció que las principales alteraciones se asociaron al proceso de memoria, afectado en todas las modalidades, la más dañadas fueron la audioverbal y la visoespacial, tanto a corto como a largo plazo. La memoria de trabajo también presentó contaminaciones. En el proceso atencional existieron discretas alteraciones. Los procesos de lecto escritura y lenguaje fueron menos afectados. Las alteraciones Neuropsicológicas detectadas coincidieron con daños, asociados al proceso tumoral en estudio por lo que se hace necesario seguimiento neuropsicológico evolutivo.

About The Speaker

Nayla Flores

Lic. Nayla Flores

Hospital Pediátrico de Camagüey Flag of Cuba
Practical Info
Spanish / Español
November 24, 2021 3:10 PM
5 minutes
L3
Authors
Lic. Nayla Flores
Anai Guerra Labrada
Yuleidy Anier Roldán Soler
Keywords
acquired hydrocephalus.
evaluación neuropsicológica
hidrocefalia adquirida
neuropsychological evaluation