Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
The objectives of this research were to explore the experiences and emotional states of a group of teachers during the different periods or stages of physical isolation by COVID-19; to identify their concerns with the teaching-learning process, the challenges and shortcomings of the professional training they have faced and to reflect on contents to be introduced in the transformation of their pedagogical practices. Telepsychology tools were used to obtain information, taking advantage of the synchronous and asynchronous communication options they promote. Twenty-two primary and secondary school teachers from Santa Clara, Cuba participated. The results showed the presence of unpleasant emotions such as: anxiety, fear, irritability before the capacity of anticipation to deal with future curricular adjustments; frustration; the feeling of lack of preparation to use technologies as an alternative for a distance teaching activity and the evaluation of learning, as well as to meet the needs of the students and their families due to the interruption of the school year. Through educational guidance, we reflect on topics to be introduced in the permanent transformation of teachers: socioemotional competences; evaluation, understanding and development of positive emotions in students; online pedagogy; educational technologies and teaching methods; coping with disasters and education of students; guidance to the family to favor school learning in times of health crisis.
Resumen:
Esta investigación estableció como objetivos explorar las vivencias y estados emocionales de un grupo de profesores ante los distintos períodos o etapas de aislamiento físico por COVID-19; identificar sus preocupaciones con el proceso enseñanza aprendizaje, los retos y carencias de la formación profesional que han afrontado y reflexionar sobre contenidos a introducir en la transformación de sus prácticas pedagógicas. Para la obtención de información se emplearon herramientas de la Telepsicología, aprovechando las opciones de comunicación sincrónica y asincrónica que es ellas promueven. Participaron 22 maestros de la educación primaria y secundaria de Santa Clara, Cuba. Los resultados mostraron la presencia de emociones displacenteras como: ansiedad, miedo, irritabilidad ante la capacidad de anticipación de lidiar con los ajustes curriculares futuros; frustración; la sensación de falta de preparación para utilizar las tecnologías como alternativa para una actividad docente a distancia y la evaluación de los aprendizajes, así como para atender las carencias del estudiantado y sus familiares por la interrupción del curso escolar. Mediante la orientación educativa se reflexiona sobre temáticas a introducir en la transformación permanente de los profesores: competencias socioemocionales; evaluación, comprensión y desarrollo de emociones positivas en los estudiantes; pedagogía en línea; tecnologías educativas y métodos de enseñanza; afrontamiento a desastres y educación de alumnos; orientación a la familia para favorecer aprendizajes escolares en tiempos de crisis sanitaria.
About The Speaker
Dr. Annia Esther Vizcaíno Escobar