Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

PSYCHOEDUCATIONAL GUIDE TO PROMOTE PSYCHOLOGICAL WELL-BEING IN PATIENTS WITH NON-HODGKIN LYMPHOMA.

ABSTRACT:

Introduction: Having an oncological disease represents an important health problem. In this situatiY on, psychoeducational interventions are necessary to counteract its repercussion.

Objective: To design a psychoeducational guide to promote psychological well-being in patients with non-Hodgkin Lymphoma.

Method: A descriptive study was implemented from a mixed research paradigm. An incidental-casual non-probability sampling was carried out at the diagnostic stage, consisting of 46 patients with their families and 21 specialists, at the design and evaluation stage of the guide, 12 patients and 8 specialists. The techniques used were: Document Analysis, Semi-structured Psychological Interview, and Questionnaires for the identification of psychoeducational needs in patients, relatives and specialists, the Ryff Psychological Well-being Scale, the questionnaire for the judgment of specialists and user criteria.

Results: In the patients, psychological well-being was perceived between the medium and low range, as the main psychoeducational needs were highlighted: knowledge of the disease, diet, emotional states, self-care, hygiene and sleep habits. The psychoeducational guide was designed based on four thematic axes: Do I know about my illness? How do I take care of myself? What to do about negative emotions? And general guidelines, it was favorably evaluated by specialists and users.

Conclusions: The determination of psychoeducational needs, together with the perception of medium and low well-being, allowed the design of the Psychoeducational Guide being favorably appraised by its main recipients.

RESUMEN:

Introducción: Padecer una enfermedad oncológica representa un importante problema de salud, ante esta situación se hace necesario las intervenciones psicoeducativas para contrarrestar su repercusión.

Objetivo: Diseñar una guía psicoeducativa para el fomento del bienestar psicológico en pacientes con Linfoma no Hodgkin.

Método: Se implementó un estudio descriptivo desde un paradigma mixto de investigación. Se efectuó un muestreo no probabilístico de tipo incidental-casual, en la etapa diagnóstica, quedó conformada por 46 pacientes con sus familiares y 21 especialistas, en la etapa de diseño y valoración de la guía, 12 pacientes y 8 especialistas. Las técnicas empleadas fueron: el Análisis de Documentos, la Entrevista Psicológica Semiestructurada, Cuestionarios para la identificación de necesidades psicoeducativas en pacientes, familiares y especialistas, la Escala de Bienestar Psicológico de Ryff, el Cuestionario para el juicio de los especialistas y Criterio de usuarios.

Resultados: En los pacientes el bienestar psicológico se percibió entre el rango de medio y bajo, como las principales necesidades psicoeducativas se destacaron: conocimiento de la enfermedad, alimentación, estados emocionales, autocuidado, hábitos de higiene y sueño. La guía psicoeducativa se diseñó a partir de cuatro ejes temáticos: ¿Conozco de mi enfermedad?, ¿Cómo me cuido?, ¿Qué hacer ante las emociones negativas? Y Orientaciones generales, la misma fue evaluada favorablemente por especialistas y usuarios.

Conclusiones: La determinación de necesidades psicoeducativas, unido a la percepción de bienestar medio y bajo, permitió el diseño de la Guía Psicoeducativa siendo valorada favorablemente por sus principales destinatarios. 

About The Speaker

Yamila Ortega

MsC. Yamila Ortega

Flag of Cuba
Practical Info
Spanish / Español
November 24, 2021 2:35 PM
5 minutes
L3
Authors
MsC. Yamila Ortega
Dra.Evelyn Fernández Castillo
Dra. Osana Molerio Pérez
Mayte Benítez Rodríguez
Keywords
bienestar psicológico.
chemotherapy
guía psicoeducativa
key words: non-hodgkin lymphoma
linfoma no hodgkin
necesidades psicoeducativas
psychoeducational guide
psychoeducational needs
psychological well-being
quimioterapia