Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

TEACHING - LEARNING OF FRENCH GRAMMAR: FROM THE TRADITIONAL TO THE NON-PRESENTIAL

The teaching of grammar in the Bachelor's Degree in French Language at the Faculty of Foreign Languages ​​of the University of Havana had always been developed in a face-to-face modality, both in regular courses and in evening-night courses, aimed at students - workers, a variant that it was in force in the 70s and 80s of the last century. The direct teacher-student relationship and the student-student dynamics in the classroom were always essential characteristics of the process. However, the circumstances derived from the pandemic suffered by humanity, due to the disastrous Sars-COV-2 virus, have caused unprecedented situations in all spheres, including the teaching-learning processes at all educational levels and institutions. . In Cuba, as face-to-face activity in universities has been interrupted since March 2020, it was necessary to implement variants for the different subjects of the study plan in the course of 2021. Conceiving the teaching of French Grammar I, in the 3rd year of the degree, In non-face-to-face mode, it constituted an absolute change in its development and a challenge for the teachers in charge of the subject. In this article a characterization of the subject is carried out and the conception adopted so that the process could be developed in the virtual modality in the course of 2021 is described. the prospects for applying the experience in future processes.

La enseñanza de la gramática en la Licenciatura en Lengua francesa en la Facultad de Lenguas Extranjeras de la Universidad de La Habana se había desarrollado siempre en modalidad presencial, tanto en cursos regulares como en los vespertino-nocturnos, dirigidos a estudiantes – trabajadores, variante que estuvo vigente en los años 70 y 80 del pasado siglo. La relación directa profesor- alumno y la dinámica estudiante-estudiante en el aula, constituyeron siempre características esenciales del proceso. Sin embargo, las circunstancias derivadas de la pandemia que sufre la humanidad, por el nefasto virus Sars-COV-2, han provocado situaciones sin precedentes en todas las esferas, entre ellas, los procesos de enseñanza - aprendizaje en todos los niveles educativos e instituciones. En Cuba, al haberse interrumpido la actividad presencial en las universidades desde marzo de 2020, fue necesario instrumentar variantes para las diferentes asignaturas del plan de estudio en el curso 2021. Concebir la impartición de Gramática francesa I, en el 3er año de la carrera, en modalidad no presencial, constituyó un cambio absoluto en su desarrollo y un reto para las docentes encargadas de la asignatura. En el presente artículo se realiza una caracterización de la asignatura y se describe la concepción adoptada para que el proceso pudiera desarrollarse en la modalidad virtual en el curso 2021. Se incluye un análisis realizado a partir de los resultados del trabajo en esa modalidad y se plantean las perspectivas de aplicación de la experiencia en futuros procesos. 

About The Speaker

Dra. C. Rita González Delgado

Dra. C. Rita González Delgado

Practical Info
Spanish / Español
November 24, 2021 12:0 PM
5 minutes
L2
Authors
Dra. C. Rita González Delgado
María de la Caridad Santos Rodríguez
Keywords
enseñanza - aprendizaje – gramática francesa – presencialidad – autonomía
teaching - learning - french grammar - face-to-face - autonomy