Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

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THE RATIONALITY OF POLITICAL COMMUNICATION IN DE MASS MEDIA IN 21ST CENTURY LATIN AMERICA
THE RATIONALITY OF POLITICAL COMMUNICATION IN DE MASS MEDIA IN 21ST CENTURY LATIN AMERICA

Latin America has been marked by the imposition, in all social orders, of an instrumental rationality. This means that, at the level of political communication, the large media that monopolize its production and dissemination focus on economic profitability. From the use of a qualitative methodology and theoretical methods (Analysis and Synthesis; Historical-Logical; Hermeneutical and Comparative) it was possible to define conceptually the categories rationality and political communication; to determine the main characteristics of the prevailing rationality in the Latin America of the XXI century and to demonstrate the relationship between political communication in the large Latin American mass media and the prevailing rationality in the Latin America of the present century. The investigation, containing two chapters, encourages, from a transdisciplinary perspective, the realization of a critique of the nucleus of communicational political rationality in the region, essential for overcoming it. The foregoing constitutes a scientific novelty, since it affirms the need for a new rational model as an essential condition for the development of an alternative political communication, which is configured as a true mechanism of participation in the public life of society. Therefore, Political Communication as a scientific discipline must join other epistemic fields in the construction of a new type of rationality, which guarantees the material and spiritual production and reproduction of the subjects. 



América Latina ha estado signada por la imposición, en todos los órdenes sociales, de una racionalidad de tipo instrumental. Ello conlleva en el plano de la comunicación política a que los grandes medios que monopolizan la producción y divulgación de la misma, se concentren en la rentabilidad económica. A partir de la utilización de una metodología cualitativa y de los métodos teóricos (Análisis y Síntesis; Histórico-Lógico; Hermenéutico y Comparativo) se logró definir conceptualmente las categorías racionalidad y comunicación política; determinar las principales características de la racionalidad imperante en la América Latina del siglo XXI y demostrar la relación entre la comunicación política en los grandes medios de comunicación latinoamericanos y la racionalidad imperante en la  América Latina del presente siglo. La investigación, contentiva de dos capítulos, propicia, desde una perspectiva transdisciplinar, la realización de una crítica al núcleo de la racionalidad político comunicacional en la región, imprescindible para la superación de la misma. Lo anterior constituye una novedad científica, pues afirma la necesidad de un nuevo modelo racional como condición imprescindible para el desarrollo de una comunicación política alternativa, que se configure como verdadero mecanismo de participación en la vida pública de la sociedad. Por lo que la Comunicación Política como disciplina científica debe unirse a otros campos epistémicos en la construcción de una racionalidad de nuevo tipo, que garantice la producción y reproducción material y espiritual de los sujetos. 



About The Speaker

Reydel Padrón Martínez

Lic. Reydel Padrón Martínez

ULT Flag of Cuba


Practical Info
Spanish / Español
November 25, 2021 9:30 AM
30 minutes
L3
Authors
Lic. Reydel Padrón Martínez
Fernando Aguilera Estrada
Keywords
américa latina
comunicación política
latin america
mass media
medios de comunicación
political communication
racionalidad
rationality