Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

Training of research competences in the career of Psychology. Analisis of Curriculum E

One of the main transformations that have recently taken place in higher education has been the implementation of the curriculum “E”, with the purpose of improving the training of professionals and responding to certain demands of the current context. In the 2017-2018 academic year, the execution of this plan began in the Faculty of Psychology of the University of Havana, whose distinctive characteristic has been training based on professional competences. That is why an experiment has been developed to monitor the results of the process, as well as several investigations that have contributed in this regard. As the completion time of the first cohort approaches, the evaluation of this first cycle is timely. In relation to this, the present work aims to critically analyze the formation of research competences, as part of the general competences defined in curriculum “E”. Based on a content analysis of the curriculum, the programs of the disciplines and subjects and coursework guides; strengths and weaknesses in the training and evaluation of these competencies have been identified, as well as opportunities and perspectives for future work.

Una de las principales transformaciones que han tenido lugar recientemente en la educación superior, ha sido la implementación de los planes de estudio E, con el propósito de perfeccionar la formación de los profesionales y responder a determinadas exigencias del contexto actual. En el curso 2017-2018 se inicia la ejecución de este plan en la Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana, cuya característica distintiva ha sido la formación basada en competencias profesionales. Es por ello que se ha desarrollado un experimento para monitorear los resultados del proceso, así como varias investigaciones que han contribuido en este sentido. Al aproximarse el momento de culminación de estudios de la primera cohorte, resulta oportuna la evaluación de este primer ciclo. En relación con esto, el presente trabajo tiene el objetivo de analizar críticamente la formación de las competencias de investigación, como parte de las competencias generales definidas en el plan E. A partir de un análisis de contenido del plan de estudios, los programas de las disciplinas y asignaturas y las guías de trabajos de curso; se han identificado las fortalezas e insuficiencias en la formación y evaluación de estas competencias, así como oportunidades y perspectivas para el trabajo futuro.

About The Speaker

Diana Otero Solis

Prof. Diana Otero Solis

Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana Flag of Cuba
Practical Info
Spanish / Español
November 24, 2021 11:30 AM
5 minutes
L3
Authors
Prof. Diana Otero Solis
Annia Almeyda Vázquez
Keywords
formación investigativa; pautas curriculares; prácticas docentes; evaluación
research training; curricular guidelines; teaching practices; evaluation